Ga ik of mijn ouder(s) er financieel op achteruit als ik ga werken, vervalt dan de pleegoudervergoeding en de uitkering van mijn pleegouders?

Hallo ik heb een vraag voor een jonge bekende van mij.
Hij is 18 jaar geworden en zou graag willen werken en eventueel leren.
Enkel zijn er wat haken en ogen aan verbonden.
Punt1:
hij heeft pleeg ouders en ontvangt hier vergoeding voor. Zogenaamde pleegouder vergoeding ( blijft of vervalt dit ?)
Punt 2: pleeg ouder zit in een uitkering .
Maar hij wilt werken . wat gebeurd er concreet voor beide partijen op financieel gebied?
Pu t 3:
De jongen komt van een praktijk school en is finamcieel hulp behoevend (kan moeilijk met geld omgaan maar heeft geen schuld )
Hij wilt heel graag de elektro monteur kant op (hier heeft hij het al 3 jaar over ) nadat ik hem een tijd kennis heb laten maken met de basis van elektro techniek.

Nu wil ik weten wat voor beiden partijen het verstandigst is a.s dinsdag heeft hij een sollicitatie gesprek bij een elektro bedrijf.
Alleen is de pleegouder bang dat ze beiden in de huidige situatie geld zullen inleveren wanneer hij zal gaan werken.

Wie kan mij hierin enigsinds duidelijkheid geven.? Want heb het beste voor met die jongen.
Maar dit gaat me net boven me pet en wil in alle opzichten het beste voor hem

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
jodyenboyke
7 jaar geleden
Als een pleegkind 18 jaar wordt, dan vervalt zover ik weet de onderhoudsvergoeding zowiezo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat meende ik ook te weten inderdaad. Verder is de vraag niet te beantwoorden zonder te weten wát voor uitkering de pleegouder ontvangt. En om wat voor inkomsten gaat het? Vooralsnog zou de jongen een opleiding moeten volgen, toch? Gaat het dan om salaris, of om tegemoetkoming scholieren, of studiefinanciering?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn gedachten was dus ook dat vanaf je 18de die vergoeding vervalt.
Maar volgens mevrouw ontvangt hij/zij die nog altijd.
Mevrouw zelf heeft een bijstands uitkering. En de jongen zou graag willen werken voor een salaris.
Waarbij 1 dag in de week scholing " naar elektromonteur " gewenst is door hem zelf.
En is bereid "contractueel " met minder akkoord te gaan.
Denk hierbij aan eventueel te maken constructies etc.
Zodat hij wel kan werken

Antwoorden (2)

In principe kunnen kinderen tot 18 jaar pleegzorg krijgen. Maar soms hebben pleegkinderen na hun 18e nog behoefte aan ondersteuning en begeleiding. Ze kunnen dan tot hun 23e jaar een beroep doen op voortgezette jeugdhulp. Zolang het pleegkind voortgezette hulpverlening krijgt, is er recht op een pleegvergoeding. Of het kind zelf een inkomen heeft of studiefinanciering is niet van invloed op deze voortgezette pleegvergoeding.

De pleegvergoeding is géén inkomen. De vergoeding heeft dus geen invloed op uitkering of persoonsgebonden budget (pgb). Ook is de vergoeding niet van invloed op de huurtoeslag.

De vergoeding is dus belastingvrij. De Belastingdienst beschouwt de pleegvergoeding als kostenvergoeding.
fisbel
7 jaar geleden
Wat betreft punt 2:
De kans dat er gekort wordt op de bijstandsuitkering is niet zo groot. Pas vanaf 21 jaar geldt de kostendelersnorm, dus de komende jaren is dat nog niet aan de orde. Alleen als een inwonend (pleeg)kind van 18, 19 of 20 jaar veel verdient (boven het minimumloon bij volledige werkweek) dan zijn er gemeentes die hier rekening mee houden bij het bepalen van de bijstandsuitkering. De kans dat hij met werk-en-opleiding zoveel gaat verdienen acht ik heel klein.

Informeer eventueel bij de gemeente wat de actuele regeling is. Via internet kom ik bij verschillende gemeentes verschillende regelingen tegen, die mogelijk niet allemaal meer actueel zijn.

Het zal echter nooit zo zijn dat door het werk van het pleegkind het totaal gezinsinkomen lager wordt! Als het zo is dat er op de bijstandsuitkering wordt gekort, dan is dat altijd veel minder dan wat het pleegkind verdient. Hij kan dan een deel van zijn inkomen bijdragen aan de huishoudpot en houdt nog een deel van zijn inkomen voor zichzelf.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook.
Enkel deed mevrouw op mij overkomen dat hij of zij er minder van werd.
Dit leek mij ook onwaarschijnlijk wanneer iemand gaat werken