Mag je ontslag nemen met een contract van bepaalde tijd?

In november ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever omdat ik een tussenjaar heb. Eind december loopt mijn proeftijd van een maand af. En hierna krijg ik een contract van 7 maanden. Nu zit het zo: vanaf februari kan ik weer terug naar mijn oude werkgever en daar kan ik veel meer uren maken. Maar ik zou dan in januari mijn ontslag willen indienen bij mijn huidige werkgever omdat ik anders 2 maand zonder iets zit. Ik las dat je bij een ONbepaalde tijd 1 maand opzegtermijn hebt en ten allen tijde kan indienen. Maar ik las niets over een bepaalde tijd contract. Mag je dus hierbij ook ten allen tijde je ontslag indienen? Of moet je je tijd (in mijn geval 7 maanden) afmaken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In beginsel kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet worden opgezegd.

De enige uitweg die het burgerlijk wetboek geeft voor tussentijdse opzegging is wanneer dit uitdrukkelijk, schriftelijk tussen partijen is overeengekomen in het arbeidscontract. Vaak heeft deze uitweg de vorm van een opzegbeding. In de arbeidsovereenkomst wordt dan vermeld dat zowel werkgever als werknemer tussentijds mogen opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn.

Bij een opzegging van een contract voor bepaalde tijd zijn de normale regels met betrekking tot het opzeggen van een arbeidsovereenkomst van toepassing.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-van-een-arbeidsovereenkomst-voor-bepaalde-tijd/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb mijn contract bekeken en er is geen sprake van een opzegbeding. Tips? Wat zou ik doen?
Erna55
7 jaar geleden
Overleg met je baas.
erotisi
7 jaar geleden
Inderdaad lastig dan want dan zou je tijdens je proeftijd moeten opzeggen, en dat staat wel wat vreemd zodat je huidige werkgever je ook geen contract gaat geven.
Misschien vragen aan je nieuwe werkgever of je ook een maandje later kan beginnen. En je baan in januari opzeggen. Tenminste als je opzegtermijn een maand is. "De dag waartegen opgezegd mag worden is vaak niet de laatste dag van de opzeggingstermijn. De wet schrijft namelijk voor dat er tegen de laatste dag van de maand opgezegd moet worden, binnen welke maand de opzeggingstermijn eindigt. Het is mogelijk dat de schriftelijke arbeidsovereenkomst of cao bepaalt dat er tegen een andere dag opgezegd moet worden. Doorgaans vindt opzegging plaats tegen de laatste dag van de maand (art 7:672-1 BW). Voorbeeld Een medewerker zegt de arbeidsovereenkomst op, waarbij hij een opzeggingstermijn van één maand in acht neemt. De opzegging vindt plaats op 14 maart en de arbeidsovereenkomst eindigt op 30 april, dat is de dag waartegen de medewerker de overeenkomst mag opzeggen. De dag waartegen de werkgever mag opzeggen is in dit geval de laatste dag van de maand, dus 30 april.
erotisi
7 jaar geleden
Schadevergoeding bij onregelmatige (te vroege) opzegging contract door werknemer Hierboven staat dat een medewerker tegen de juiste dag moet opzeggen. Gaat het om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan mag deze in beginsel niet voortijdig eindigen, tenzij de CAO of arbeidsovereenkomst anders bepaalt (zie hieronder). Wordt er toch te vroeg opgezegd, dan is de medewerker een schadevergoeding verschuldigd aan de werkgever. De schadevergoeding is enkel een gefixeerde schadevergoeding (art 7:677-4 BW), daar de mogelijkheid van een volledige schadevergoeding door het voortijdig opzeggen in 2015 is vervallen (voorheen art 7:680 BW). Bij de gefixeerde schadevergoeding wordt de schade gelijk gesteld aan het loon over de niet in acht genomen periode dat de werknemer had ontvangen. Wordt er te vroeg opgezegd, dan kan de verschuldigde schadevergoeding hoog zijn. Deze is namelijk gelijk aan het bedrag aan niet betaalde loon. Te rekenen vanaf de voortijdige beëindiging, tot de datum waarop de arbeidsovereenkomst had behoren te eindigen. Oftewel de schadevergoeding bedraagt het gemis aan loon vanaf het einde van de arbeidsovereenkomst, tot aan de datum waarvoor de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd had moeten duren. De gefixeerde schadevergoeding bedraagt minimaal het loon van de in acht te nemen opzeggingstermijn en is doorgaans hoger. Deze schade kan de werkgever verhalen op de werknemer of verrekenen met het resterende loon of eindafrekening. De werkgever dient dan wel een verzoek in te dienen bij de kantonrechter, wat binnen twee maanden moet plaatsvinden (art 7:686a BW). Anders vervalt deze vordering." https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-opzegging-door-werknemer-arbeidsovereenkomst-bepaalde-onbepaalde-tijd-ontslag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik het toch maar binnen mijn proefperiode ga zeggen. Ik loop liever niet het risico om vast te zitten aan deze baan. Dan moet ik maar iets anders vinden in mijn 2 maanden zonder werk. Bij mijn nieuwe werkgever kan ik 28 uur per maand meer werken dan bij deze werkgever.

Andere antwoorden (1)

Tussentijds opzeggen kan alleen als er een opzegbeding in de arbeidsovereenkomst staat, anders niet. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd zijn namelijk bedoeld om "uitgediend" te worden.

In zo'n geval is er -maar alleen als de werkgever wil meewerken- nog een mogelijkheid: ontslag nemrn met wederzijds goedvinden. Je spreekt samen de datum van de laatste werkdag af en daarna ben je weg.
Computoon