Is mijn baas strafbaar als hij mij verplicht aanwezig te zijn op een aan werk gerelateerde bijeenkomst?

Ik heb een 0 urencontract. In de uitnodigingsmail staat dat iedereen verplicht is te komen. Toen ik dit voorlegde aan de baas zei hij dat het niet verplicht was. Hierdoor krijg ik argwaan.

7 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

Als een bijeenkomst die gerelateerd is aan het werk plaatsvindt tijdens de werkuren, dan kan een werkgever de werknemer verplichten aanwezig te zijn, dringend of dwingend adviseren is een mooiere term. Daarmee maakt hij zich niet schuldig aan een strafbaar feit.
Vallen de uren van de bijeenkomst buiten de werktijd en worden de werknemers “dringend of dwingend geadviseerd” aanwezig te zijn dan dienen deze uren uitbetaald te worden.De verplichting om aanwezig te zijn maakt de uren tot arbeidstijd samen met de eventuele bijbehorende reisuren.

Vallen de uren van de bijeenkomst buiten de werktijd en is de aanwezigheid van de werknemer vrijblijvend dan hoeven de uren niet uitbetaald te worden als de werknemer zo verstandig is de bijeenkomst toch bij te wonen.
De werkgever hoeft in principe alleen de contractsuren uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rutge, gezien uw vraag van drie weken geleden, begrijp ik uw wantrouwen.
Rutge
7 jaar geleden
Bedankt voor je begrip