Kan je gemeente je een bijstandsuitkering weigeren door je te verplichten met vervroegd pensioen?

Bijvoorbeeld door het aanspreken van je ontslagvergoeding, welke als pensioengeld in een stamrecht bv is geplaatst. De ontslagvergoeding is ook als zodanig bedoeld, omdat je geen pensioen meer (hebt) opgebouwd.

7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.ontslagvergoeding.eu/ontslagvergoeding-en-ww.html Welke afspraken zijn er gemaakt over een eventuele WW-uitkering bij ontslagvergoeding?

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. En terecht. De bijstand is bedoeld voor mensen die op geen enkele andere manier in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Een ontslagvergoeding is bedoeld voor levensonderhoud. Als jij het nu nodig hebt voor je levensonderhoud, moet je het nu gebruiken.
Dat je het oorspronkelijk ergens anders voor bedoeld had (of voor een later moment), doet voor de bijstand niet ter zake. Iemand met geld op een spaarrekening moet ook eerst dat eigen geld gebruiken om van te leven, ook al was het eigenlijk bedoeld om pas uit te geven na 20 jaar.
Mensen met veel overwaarde in hun woning of een hele dure auto krijgen ook geen bijstand. Daarvan wordt verwacht dat ze eerst zelf iets verkopen om van te leven. Pas als het vermogen onder een bepaalde grens komt, heb je recht op bijstand.
7 jaar geleden
Nee, zie bijgaande link. De gemeente Enschede is dit van plan geweest maar heeft dit ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Jij hebt het over opgebouwd pensioen. De vraag gaat over de ontslagvergoeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, maar zoals ik de vraag begrijp is de ontslagvergoeding aangewend om in een pensioen bv te storten.