In de fabrieken maken ze geld ,waarom maken ze dan geen extra geld tijdens de crisis ??? (Dit is een vraag die mijn zoon aan tafel net vroeg)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vraag ik mij dus ook al af XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik even globaal de zoekfunctie gebruik op deze site zie ik dat de vraag minimaal al zes keer eerder gesteld is.

Antwoorden (10)

Dan word alles duurder... en dat willen we niet hé
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg dit is nader uit, als u kunt??? Ze kunnen toch meer papier geld drukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor : de werkelijkheid is ook een beetje anders elk land op deze planeet bijna heeft een te hoge staatschuld simple gezegd : stel je voor : jan krijgt nog 10 euro van piet en piet krijgt nog 10 euro van jan...... dan is het eindresultaat ongeveer nul zo zit het ook met de wereld economie : de crisis is slechts een kleine terugval van het productie overschot : wachten dus een paar jaartjes en dan gaat iedereen weer als een gek dingen kopen nix aan de hand : een storm in een glas water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@vahel, ja hoor alles wordt dan duurder . Dat heet inflatie. Zie antwoorman's antwoord. +
Die truc werd heel veel uitgehaald, en heleboel landen doen het nog steeds als het slecht gaat. De straf is hoog voor die landen, het geld wordt dan steeds minder waard.
En dan krijg je op den duur dit:
Plaatje bij antwoord
AWM
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Wow! 100 triljoen! Zijn ze toen gestopt?
Omdat het geld dan steeds minder waard wordt. Denk maar aan de hyperinflatie in Duitsland. Op een gegeven moment moest je voor 1 dollar, 5.060.000.000 mark betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat geld eigenlijk een wissel is op een onderliggende waarde. Die waarde is tegenwoordig een combinatie van goud, aandelen en machtsverhoudingen.
Ga je almaar meer geld drukken, en de onderliggende waarde blijft gelijk, dan is het geld steeds minder waard.
Wij hebben daar dan zelf geen idee bij, maar de Nationale Banken wel. We zouden onmiddellijke inflatie krijgen, waardoor ik voor mijn pensioen nauwelijks meer een droog brood zou kunnen kopen.

Dus we doen dat maar niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je even bij zoek had gekeken: zie bronnen...

Het komt erop neer dat tegenover het geld een waarde moet staan, zoals bijvoorbeeld goud. Het bekenste voorbeeld is het goud van de US dat ligt opgeslagen in fort Knox.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Want je hebt gelijk met het feit dat deze vraag al tig keer gesteld is. Geld is overigens niet iets waard omdat er bijvoorbeeld goud tegenover zou staan. Dat systeem is enige decennia (afhankelijk van waar je kijkt, bijvoorbeeld in de USA of hier) gehanteerd, maar daarvan is al lang geen sprake meer.
er zijn vertrouwen in de hollands geld en het is ook streng verboden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het geld niet meer in verhouding tot de waarde die de Nederlandse bank in beheer heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is precies één van de besluiten die genomen zijn om de door Griekenland begonnen crisis te bezweren: méér geld drukken. Natuurlijk betekent dit dat geld minder waard wordt, of, anders gezegd, alles wordt duurder. De waarde van de euro t.o.v. de dollar zal hierdoor niet zoveel veranderen, want aan de andere kant van de oceaan is Obama precies hetzelfde aan het doen. De gewone burger merkt dit vooral doordat z'n banktegoed minder waard wordt en ook kan hij voor z'n salaris minder kopen en natuurlijk hebben de AOW'ers ook minder te verteren. Omdat dit zo geleidelijk gaat, merkt de burger dit amper. Maar leer hieruit: spaar niet en potverteer flink!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als van dat extra geweld iedereen een salarisverdubbeling krijgt zijn we nog even ver. Alles zal twee keer zo duur worden. Bovendien welk buitenland wil onze dure produkten dan nog kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld wordt simpelweg niks meer waard omdat er teveel van is. Als er een overvloed aan olie komt, dan zou benzine bijvoorbeeld ook niks meer waard worden. Ditzelfde kun je vergelijken met geld!!! In landen in Afrika hebben ze dit grapje ook al eens uitgehaald. Daar betaal je nu zo'n 50 miljoen euro voor een broodje kaas bij wijze van spreken!!!