Heb ik recht op een vergoeding nu ik mijn neefje van 18 elk weekend opvang?

Hij is door omstandigheden (mijn broer kan hem vanwege gezondheidsproblemen niet meer thuis hebben) de weekenden bij mij, wisselend van donderdag t/m maandagochtend, of van vrijdag t/m maandagochtend.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt recht op een vergoeding als jullie dat overeengekomen zijn. Ik denk dat het wel redelijk zou zijn als je een onkostenvergoeding zou krijgen, dus voor de meerkosten die je hebt voor de maaltijden en eventueel een beetje voor extra verbruik van water en stroom. Aangezien zijn ouders onderhoudsplichtig zijn, zou je dat in eerste instantie met hen moeten bespreken. Als je neef zelf inkomsten heeft en thuis kostgeld betaalt, zou het m.i. redelijk zijn als je daar een bepaald percentage van zou krijgen. Als zijn ouders hem volledig onderhouden, zou je je kunnen baseren op bijvoorbeeld de tabellen van het Nibud voor wat betreft de meerkosten van met name de maaltijden voor één persoon extra, zeker als dit echt structureel is.

Nu vertel je niet of het gaat om gezondheidsproblemen van je broer of van je neefje, maar als het het laatste is en je neefje heeft specifieke verzorging of begeleiding nodig, dan moet je dat apart bezien. Als hij veel zorg nodig heeft en als jij die zorg levert (dus er niet dagelijks iemand komt van bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie voor die zorg) dan ben je immers (ook) zorgverlener. Toezicht houden op iemand die niet alleen kan zijn is trouwens ook zorg. In dat geval is het misschien mogelijk om daar een vergoeding voor te ontvangen. Dat hangt dan af van hoe zijn ouders deze zorg geregeld hebben en wat voor indicatie je neefje heeft. Als ze hebben gekozen voor een PGB en jij levert zorg die valt onder de functie waarvoor hij een PGB ontvangt, dan zou je eventueel - afhankelijk van de wet waar hij onder valt en de specifieke regels die hiervoor gelden, zowel gemeentes als zorgverzekeraars hebben een bepaalde beleidsvrijheid - voor deze zorg betaald kunnen worden uit het PGB.

De keuze hiervoor ligt echter bij je neefje of zijn ouders, als die hem hierin vertegenwoordigen. Als er geen indicatie is voor de zorg die jij levert, dan zou er - afhankelijk van de gemeente waar je neefje woont - een kleine vergoeding mogelijk zijn voor mantelzorg. Het verschilt echter nogal per gemeente óf en in welke zin er iets geregeld is voor mantelzorgers.

Toegevoegd na 22 minuten:
Als ik uitga van de Nibud-gegevens met een 2-persoonshuishouden (man+vrouw) als uitgangspunt, kom ik voor een weekend van donderdagavond tot maandagochtend op ongeveer 9,50 aan meerkosten voor de maaltijden. Ik zou het niet onredelijk vinden als zijn ouders in die kosten zouden bijdragen. Of dat nu precies per maaltijd is of in een andere vorm (elke 3e week de weekendboodschappen betalen, etc.)