Recht op zwangerschapsverlof of toch ww?

Beste lezer,

Mijn vriendin is op dit moment 20 weken zwanger.

Ze is afgelopen juni afgestudeerd en heeft 2 maanden een baan gehad.

Ze is 3 weken werkzoekende geweest en heeft pas weer een baan, (0 uren contract via een uitzendbureau)

Ze werkt nu full-time en krijgt elke week uitbetaald.

Ze is medio februari uitgerekend, dat betekend dat ze in januari met zwangerschapsverlof gaat.

Ik heb van het UWV begrepen dat je 6 maanden gewerkt moet hebben om recht te hebben op een WW uitkering.

Als mijn vriendin stopt met werken (4 weken van te voren) dan mist ze 2 weken om 6 maanden langs in dienst te zijn geweest.

Ze mag net zolang doorwerken als zij kan van het bedrijf, en na haar verlof mag ze terugkomen. Het probleem is alleen dat zij geen vast contract heeft. Heeft ze dan tijdens haar verlof wel recht op betaald verlof?

Mijn vriendin staat op het punt om nog 2 weken langer door te werken, dus 2 weken voordat zij uitgerekend is te stoppen zodat ze toch recht heeft op een ww.

Ik zie nu al dat ze het zwaar heeft (rugklachten etc.) laatstaan als je zolang moet doorwerken.

Waar heeft zij recht op? Wellicht kan het uitzendbureau wat betekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het uitzendbureau kan via het UWV de zwangerschapsuitkering aanvragen, als ze op dat moment nog voor het bureau werkt. In de eerste fase van werken voor een uitzendbureau geldt als regel het uitzendbeding. Dan komt een einde aan de arbeidsovereenkomst als de uitzendkrachr niet daadwerkelijk werkt voor de inlener ("geen werk = geen loon"), ook als dit door ziekte komt. Het UWV betaalt de uitkering aan zieke en zwangere uitzendkrachten.

"Een zwangere werknemer heeft recht op minimaal 16 weken zwangerschapsverlof en een -uitkering. Het verlof kan in overleg vanaf zes tot uiterlijk vier weken voor de uitgerekende datum ingaan.

Op grond van de Wet arbeid en zorg (WAZO) kan voor de uitzendkracht bij UWV een uitkering worden aangevraagd. Dit moet tussen de vier en twee weken voordat het verlof ingaat. Vanaf de geboorte heeft de uitzendkracht recht op minimaal 10 weken uitkering.

Voor uitzendkrachten die bij het uitzendbureau in dienst zijn, vraagt het uitzendbureau de uitkering aan. Uitzendkrachten die niet meer in dienst zijn, kunnen met vragen terecht bij UWV. Op de website van UWV staat informatie voor werkgevers en voor werknemers."

Toegevoegd na 14 minuten:
Een eventuele WW-uitkering wordt tijdelijk gestopt bij uitbetaling van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (logisch, want de persoon is dan niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). De zwangerschapauitkering is ook hoger dan de WW.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Plus, waarschijnlijk bedoelt u deze?
http://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-krijgt-kind/zwanger/werknemer-is-zwanger-wazo/
Computoon
7 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En als ze een 0 uren contract heeft? Elk week uitbetaald wordt? Alsnog recht op een zwangerschapsverlofuitkering? (Sorry ik heb er echt heel weinig verstand van, ik probeer haar het uit te leggen zodat zij zich ook niet stresst)
Computoon
7 jaar geleden
Als ze een 0-uren contract heeft bij het uitzendbureau is ze daar ook in dienst. (Overigens: m.i. met een onjuiste contractvorm als ze feitelijk "gewone" werkweken werkt. Over zo'n contract valt meer te zeggen maar dat valt buiten de vraag. Heb niet eerder gehoord dat ook uitzendbureaus met 0-urencontracten werken.) Wel moet ze uiterlijk 3 weken voor ze het verlof wil laten ingaan (dat mag 6 weken voor de uitgerekende datum en moet 4 weken voor de uitgerekende datum; totaal blijft 16 weken verlof bij tijdige geboorte en wordt langer bij latere geboorte) dat melden bij haar werkgever, het bureau. (Het is handig als de inlener ook op de hoogte is). Liefst eerder melden. Met zwangerschapsverklaring waarop de vermoedelijke bevallingsdatum staat, uitgereikt door degene die de zwangerschap medisch begeleidt. Als het verlof ingaat, vanwege het uitzendbeding, een einde komen aan het contract met het uitzendbureau. Hopelijk kan ze bij dit of een ander bureau na haar bevalling weer terecht bij deze of een andere inlener. Het mooiste zou zijn, denk ik, dat de inlener haar zelf in dienst neemt met een "normaal" contract.
Computoon
7 jaar geleden
Het UWV schrijft in haar informatie voor werkgevers: http://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-krijgt-kind/zwanger/werknemer-is-zwanger-wazo/detail/hoogte-zwangerschapsuitkering
Computoon
7 jaar geleden
"Hoogte zwangerschapsuitkering Een zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Wij berekenen het dagloon op basis van het sv-loon dat uw werknemer verdiende tijdens het dienstverband waarin haar verlof begon. We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode." Dat dus.. Het SV-loon is het loon zoals dat meetelt voor de sociale verzekeringswetten (ww, wia e.d.) Het is (heel globaal gezegd) gelijk aan het brutoloon met eventuele andere componenten die ook als loon meetellen.
Computoon
7 jaar geleden
Een werknemer -dus ook een uitzendkracht- mag niet ontslagen worden wegens zwangerschap. Maar wanneer er "klachten" ontstaan die zwangerschapsgerelateerd zijn (bijv. dingen niet meer kunnen tillen) kan de inlener om die reden besluiten om geen gebruik meer te maken van de diensten van de uitzendkracht en dan komt (met een beroep op het uitzendbeding) alsnog een einde aan het dienstverband met de uitzendkracht.