Hoe kan ik mijn stroomverbruik zien?

Mijn stroomverbruik is het dubbele van een vergelijkbaar huishouden volgens de slimme meter en mijn energie inzicht.
Heeft iemand tips hoe ik te weten kom waarin dat zit?

7 jaar geleden
1.3K
jc54
7 jaar geleden
Is dat verbruik de laatste tijd sterk veranderd, of is dat al jaren zo? Bij mij was het een oude (energieslurpende) diepvries die het stroomverbruik opjoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij ons was het vooral een boiler. Bleek veel meer te gebruiken dan de energieleverancier had gezegd. Wij hebben een bevriende elektricien een rondje door het huis laten lopen om het uit te zoeken.

Het beste antwoord

Koop een energiemeter(kosten plm 15 euro)
Nu kun van je elk toestel het verbruik meten.
Koelkast b.v 24 uur meten .
Wasmachine per programma enz.
7 jaar geleden
Madremoma
7 jaar geleden
Bedankt voor de tip, heb er meteen een aangeschaft.

Andere antwoorden (1)

Zelf ben ik pas verhuisd en nu is mijn stroomverbruik 4 maal zo hoog als voorheen. Bij mij heeft de meter een schijf die ronddraait. Op de meter staat dat dat 900 maal is per kWh. Om nu te zien of de meter correct werkt meet je de tijd voor één omwenteling bij een bepaalde belasting. Je hebt vast wel een stopwatch in je mobieltje. Zeg dat dat 17 sec is. Je berekent je verbruik op dat moment:
3600 (sec/uur) x 1000 (1k=1000) / 900 (omw/kWh) / 17 (sec/omw) = 235 W
Dan doe je een paar lampjes aan waarvan je weet hoeveel Watt ze zijn. Je meet weer de tijd voor een omwenteling en berekent het verbruik. Als het verschil in verbruik met de eerste meting overeenkomt met het vermogen dat de lampjes gebruiken, dan is je meter goed. Nu kun je van iedere stroomverbruiker berekenen hoeveel hij gebruikt. Bekijk er een paar die je verdenkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Bedoel je met de eerste zin dat jij bent verhuisd van een klein appartement naar een grote villa, of dat de meter in jouw nieuwe woning niet goed werkt?