Waarom zijn tegoedbonnen eigenlijk nooit meer waard dan het (geld)bedrag wat ervoor wordt uitgegeven?

Eigenlijk is het een vreemd verschijnsel: tegoedbonnen. Waarom zou je zo'n bon kopen die op minder manieren te besteden is dan het geldbedrag wat je ervoor uitgeeft? Je bent immers beperkter in de doelen waaraan je het kunt besteden. Waar zit dan de meerwaarde in van zo'n bon, behalve dat het misschien wat persoonlijker is dan een geldbedrag?

Toegevoegd na 6 minuten:
Tegoedbonnen = cadeaubonnen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Ik denk dat je cadeaubonnen bedoeld?
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/voor-de-koop/cadeaubon-tegoedbon
Amadea
7 jaar geleden
Het voorkómt dat 't gegeven geldbedrag in de huishoudportemonnee verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cadeau- e/o tegoedbonnen. Maar inderdaad eerder cadeaubonnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt de grootste grap in de wereld idd. -Beperkte mogelijkheden
-Beperkte geldigheid Sommige mensen vragen er specifiek om, zodat ze niet het geld voor iets anders uit kunnen geven.
erotisi
7 jaar geleden
Mss om iemand eens te stimuleren om te gaan lezen of zo met een boekenbon
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Nou inderdaad om te voorkomen dat het de huishoudpot in gaat. Toen wij onze housewarming vierden hebben we ikea bonnen gevraagd. Dan weet je gewoon zeker dat het geld voor het huis besteeds wordt....tenzij je broodjes hotdog gaat kopen natuurlijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Met een cadeaubon kun je (een beetje) aangeven dat je iets hebt willen bedenken wat bij de ontvanger past. B.v. iemand leest graag en je wil eigenlijk een boek geven. Vaak is het lastig iemand te vragen welke boeken hij allemaal al heeft (gelezen). Met een boekenbon laat je zien dat je wél over de interesses van de ontvanger hebt nagedacht, maar geef je hem of haar de ruimte om zélf een titel uit te zoeken. Bovendien stimuleer je met een bon dat de ontvanger ook écht een kadootje voor zichzelf koopt i.p.v. dat het geld in de huishoudpot verdwijnt. Je hoopt dat de ontvanger met een echt kadootje nog eens aan je denkt.
ronron1212
7 jaar geleden
Maar waarom zouden ze meer waard moeten zijn dan dat je er voor betaald?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat je minder betaalmogelijkheden hebt ten opzichte van normaal geld, kan ik mij voorstellen dat daar een hogere waarde tegenover staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tegenwoordig zie je steeds vaker dat bedrijven hier toch wel over nadenken, de zelfstandigen. Niet met het geven van korting, maar door de bon leuk te verpakken met een aardigheidje erbij, in de vorm van een kortingsbon voor de volgende aankoop, of een kleinigheidje dat bij het bedrijf past.
ronron1212
7 jaar geleden
Een cadeau bon kost de ontvangende winkelier geld. Een cadeaubon is een service product van de winkeliers.

Antwoorden (2)

Omdat iedereen dan cadeaubonnen zou inkopen voor zichzelf om daarna te gaan winkelen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de mensen die het niet begrijpen. Als een tegoedbon/cadeaubon ter waarde van 25 euro 20 euro zou kosten. Zouden mensen bij een product van 100 euro eerst 4 x 20 euro aan cadeaubonnen kopen en die daarna direct uitgeven voor het product van 100 euro.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt dergelijke uitwassen al voorkomen door een maximum aan cadeaubonnen per klant te stellen e/o in de winkel een maximum aan cadeaubonnen per product e/o een minimumpercentage van de bon die moet worden besteed (vaak > 90%). Iets dergelijks kom ik bijv. tegen bij de ING met de Rentepunten-acties Daarop zit in de meeste gevallen een restrictie van 1 bon of 2 bonnen per jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In zulke gevallen loont het dus bijna niet de moeite om deze truc uit te halen, als dat al mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dan worden cadeaubonnen nog minder interessant. De aankoop van cadeaubonnen moet 1 vrij zijn omdat je wellicht wel voor 7 verschillende mensen hun verjaardag cadeaubonnen wil kopen. Daarnaast kan je zo dat systeem omzeilen door meerdere mensen in te laten kopen of bij meerdere winkels te kopen. En de eerlijke ontvanger van de bonnen zou dan dus tegengewerkt worden als deze op zijn verjaardag 6 bonnen krijgt en precies een product kan kopen. Jij bent klant van de ING, jij hebt bij hun een lopend account (in de vorm van een bankrekening) zij kunnen dus precies zien hoeveel van die bonnen jij gebruikt, dus daar kan heel makkelijk een restrictie op. MM gaat echt niet een bonnenregistratie bijhouden, dat zou denk ik bijna indruisen tegen privacywetgeving (niet helemaal zeker).
Omdat dit een verlies oplevert en iemand zal dit verlies moeten willen dragen.

Als een boekhandelaar een boek normaliter verkoopt voor eur 20.- dan zal hij diezelfde eur 20.- willen ontvangen als iemand een cadeaubon inlevert. Voor het bedrijf dat de bon inneemt, telt de bon als kasgeld. Op het moment dat de bon wordt ingeleverd, is deze voor de winkelier omzet (niet het moment van de verkoop van de bon). De waarde ontvangt hij dan weer terug via de bonuitgevende instantie, minus een commissie. (Of het bedragsverschil tussen ingenomen en verkochte bonnen minus een commissie).

Als het uitgangspunt is, dat de winkeliers hier niet onder mogen lijden, zal de bonuitgevende instantie het verlies voor zijn rekening moeten nemen, die uiteindelijk toch zijn kosten zal doorberekenen aan de winkeliers die bonnen verkopen en innemen. Dan zal het vlug afgelopen zijn met de acceptatie van bonnen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou het een verlies moeten opleveren?
Als X een inkoopwaarde heeft van € 10, en de winkelier verkoopt het normaliter voor € 20.
Dan lijdt hij geen verlies als hij product X verkoopt bij inruil van een waardebon van € 20,-, die hij voor € 15,- verkocht heeft.
Integendeel, per saldo heeft hij nog altijd € 5,- winst. De tegoedbon sec brengt inderdaad alleen kosten met zich mee. Maar het totaalplaatje laat dus alsnog een winst zien.
Waarom zou men dit willen, is de volgende vraag. Je zou het m.i. als alternatieve vorm van reclame kunnen hanteren. Wellicht worden er meer producten verkocht en heb je dus een hogere winst dan wanneer je als winkelier niet deze bon zou gebruiken. (Wellicht dat ik appels met peren vergelijk. Maar dit rekenvoorbeeld lijkt mij redelijk).
Computoon
7 jaar geleden
De winkelier die de waardebon verkoopt, is lang niet altijd de winkelier die de bon inneemt. Denk aan VVV-bonnen en boekenbonnen. Administratief gaat dat dus erg lastig worden met (nog steeds) een verlaging van de marge van de winkelier die de pech heeft dat "ze" bij hem de bon komen inleveren. En het nodige administratieve ongemak. Je voorstel zou wel kunnen werken als het gaat om tegoedbonnen die slechts inleverbaar zijn bij de winkelier die ze zelf heeft uitgegeven. Die mag dan hopen dat de inleverende klant in zijn zaak nog meer bestedingen doet zodat het nadeel niet te groot wordt. (Dezelfde reden waarom boekhandels bijv. Staatsloten verkopen of dienen als afgiftepunt voor een pakketdienst). Maar met dat soort bonnen met 'bestedingsdwang" maak je veel ontvangers niet blij. Die hebben liever een bon die "overal" te besteden is.