Hoeveel geld mag je bij je hebben in Nederland?

Ik ga bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam met de auto en ik wil veel contant geld meenemen wat is het maximum wat je mee mag nemen (cash)?

2e vraag:
als je niet over het maximum bent, kan er dan alsnog een onderzoek worden gedaan of het geld eerlijk, zwart etc. is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (1)

Je mag zoveel contant geld bij je hebben als je wilt, al is het natuurlijk niet verstandig vanwege het risico op verlies of diefstal.

Ga je er vervolgens mee betalen, dan moet de tegenpartij dit melden als contante betaling in "die" omvang ongebruikelijk is. Stel dat iemand een advocaat wil betalen met eur 10.000.- contant, dan moet er een melding weg.

Van de site van de Belastingdienst:

Toegevoegd na 1 minuut:
"Ongebruikelijke transactie melden

U moet altijd een melding doen als u vermoedt dat een (voorgenomen) transactie verband houdt met witwassen of terrorismefinanciering. U meldt een ongebruikelijke transactie met het meldprogramma op de website van FIU-Nederland. U moet zich eerst eenmalig registreren voordat u een transactie kunt melden. Bent u makelaar en taxateur in onroerende zaken en moet u in beide rollen een melding doen, dan moet u zich 2 keer registreren, 1 keer als makelaar en 1 keer als taxateur.
Melding

Ongebruikelijke transacties meldt u direct. In de melding neemt u onder andere op:

    de identiteit van uw cliënt
    aard en nummer van het identiteitsbewijs van uw cliënt
    aard, tijdstip en plaats van de transactie
    als er sprake is van contanten: omvang, bestemming en herkomst van de contanten
    om welke reden u de transactie ongebruikelijk vindt

Maak van uw melding een afdruk of sla deze op als pdf-bestand. Na uw melding krijgt u een ontvangstbevestiging van FIU-Nederland. Deze bevestiging moet u, net als de cliënt- en meldgegevens van de ongebruikelijke transactie en uw eigen afdruk of pdf-bestand van de melding, 5 jaar bewaren.
Vrijwaring

Als u te goeder trouw een ongebruikelijke transactie meldt bij FIU-Nederland, dan bent u beschermd tegen civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid. U kunt dan niet aansprakelijk worden gesteld voor bijvoorbeeld de schade die uw cliënt als gevolg van uw melding oploopt. Ook kunnen de gegevens die u aan FIU-Nederland hebt doorgegeven, niet tegen u worden gebruikt in een strafrechtelijk onderzoek naar witwassen of terrorismefinanciering.

De FIU-Nederland behandelt uw melding vertrouwelijk.
Transactie ongebruikelijk of verdacht

De FIU-Nederland registreert uw melding als een melding ongebruikelijke transactie. Vervolgens beoordeelt de FIU-Nederland of de ongebruikelijke transactie verdacht is en moet worden onderzocht door een opsporingsinstantie of een veiligheidsdienst."

Toegevoegd na 59 minuten:
Ik schreef: "dan moet een melding weg" mz: "Dan moet de ontvanger een melding doen bij vermoeden van (zie art
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgende keer beter even de bron vermelden dan het hele artikel te kopiëren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bron vermelden is hier niet van belang, de tekst is makkelijk te vinden, als je zoekt op ongebruikelijke transacties melden. Soms is het kopiëren van tekst wel zo slim om van je antwoord een antwoord te maken. +
Computoon
8 jaar geleden
Puppystad: bron heb ik vermeld in artikel zelf en alles wat uit die bron komt is tussen aanhalingstekens gezet. Kopieren en plakken is op een mobiele telefoon echter veel meer gepruts dan op een pc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
das lekker dan ik werd paar dagen geleden aangehouden en moest mij id laten zien en ik werd gefolieerd en me 1000 euro werd zomaar in beslag genomen echt raar!!