Wat te doen als je salaris niet uitbetaald word?

Mijn moeder werkt via een zelfstandig ondernemer voor de postnl pakketbezorging. Hiervoor heeft zij een contract voor 40 uur per week. En een salaris van 1500 euro netto per maand. Ze is oktober 2015 begonnen en tot nu toe heeft ze nog geen salaris ontvangen. Dat is 6000 euro over 4 maanden. Inmiddels is haar spaargeld op en heeft ze geen inkomsten, maar werkt ze nog steeds 40 uur per week.
Wat kan ze ondernemen om toch haar salaris te krijgen? En via welke wegen zou ze hierbij hulp kunnen ontvangen?
Ze heeft helaas geen rechtbijstandverzekering.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat er in ieder geval vragen, waarom ze geen salaris krijgt, daarna kun je een brief sturen, waarin staat dat je je salaris alsnog wilt krijgen binnen een redelijk termijn (14 dagen bijvoorbeeld). Lukt dat allemaal niet, neem dan contact op met een advocaat, als je weinig verdiend heb je recht op een toevoeging. https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/gesubsidieerde-rechtsbijstand.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze is zelfstandig ondernemer, maar ontvangt wel een salaris? Ik weet dat er *iets* is of was met PostNL en de onderaannemers en één of andere deal met de belastingdienst, maar weet daar het fijne niet van. Hoe zit dit precies in elkaar? Je hebt het over een vast (netto) salaris dat ze zou ontvangen, dus dan ga ik er vanuit dat ze geen facturen stuurt zoals een gewone ondernemer? Wat voor soort contract is er dan? Is dat een freelance overeenkomst, een overeenkomst van opdracht, of een arbeidsovereenkomst? Wat staat er in die overeenkomst over de (wijze van) betaling? Een werknemer kan namelijk naar de rechter stappen voor een verhoging als het loon te laat wordt uitbetaald, daar zijn gewoon wettelijke standaarden voor. Mogelijk helpt het al als je je werkgever laat weten dat je dit gaat doen. Maar een zelfstandige moet je zelf de opdrachtgever zover krijgen dat hij betaalt door een herinnering en een aanmaning te sturen en in het uiterste geval een incassobureau in te schakelen. Het type contract maakt dus nogal uit. Maar wat zegt Post NL er tot nu toe van als ze ernaar vraagt?

Antwoorden (3)

Je kan zelf veel papierwerk in gaan vullen, aanmaningen sturen, met de rechter dreigen enz.

Maar voor dit geval zou ik eerst bij het juridisch loket beginnen. Die zijn gratis, in elk geval voor het eerste gesprek.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/juridisch-loket

Dan krijg je in elk geval goede hulp of een goede verwijzing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juridisch loket. Daar zocht ik naar. Ik kon er zelf maar niet opkomen. Dank je wel.
Heeft ze er haar werkgever wel op aangesproken? Ze moet hem een aangetekende brief sturen waarop ze haar eis vermeldt en indien ze geen antwoord krijgt of een antwoord dat haar helemaal niet bevalt, kan ze het best contact opnemen met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

Zij geven gratis rechtshulp en ze kan zowel bellen, of op hun website het adres opzoeken waar ze gevestigd zijn om tijdens het inloopspreekuur of volgens afspraak persoonlijk advies te krijgen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juridisch loket. Daar zocht ik naar. Ik kon er zelf maar niet opkomen. Dank je wel.
Ik denk dat ze iets fout doet.

Als ik haar was, zou ik eerst mijn licht opsteken bij haar collega ondernemers die ook voor Postnl werken en die daar dezelfde activiteiten ontplooien.

Ze kan vragen hoe lang het bij hun heeft geduurd voordat ze hun eerste geld kregen.
En ook wat ze eventueel fout doet in de contacten met Postnl.

Haar collega ondernemers hebben inzicht en ervaring, en kunnen haar op het juiste spoor zetten.