Hoeveel is een geeltje, rooie, rug etc. Tegenwoordig?

Was er benieuwd na. Hoorde het vanmiddag op tv voorbij komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel is een geeltje, rooie, meier, rug etc. Al die afkortingen tegenwoordig waard in euro's?

Ik ben erg benieuwd geraakt omdat ik dat vanmidddag tegen kwam tijdens een programma en geen idee over hoeveel ze het hadden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
254.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuurtoren was 250fl. En een sniep was 100fl Ik vond ons oude geld veel en veel mooier . Ook veel duidelijker . En alle namen die correct Antw al geeft .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuurtoren was 250fl. En een sniep was 100fl Ik vond ons oude geld veel en veel mooier . Ook veel duidelijker . En alle namen die correct Antw al geeft .

Antwoorden (1)

De termen geeltje, rooie, rug etc is er alleen voor de gulden.

fl. 1.000,= noemt men een rug of rooie.
fl. 100,= noemt men een meijer.
fl. 25,= noemt men een geeltje.
fl. 10,= noemt men een joet.
fl. 2,50 noemt men een knaak.
fl. 1,50 noemt men een daalder.
fl. 1,= noemt men een piek of scheer
fl. 0,25 noemt men een heitje
fl. 0,10 noemt men een nikkeltje of Duppie.

De waarde die het nu zou hebben is de waarde van de gulden maal 0.45 .

Toegevoegd na 3 minuten:
De bijnamen voor eurogeld worden nog niet algemeen gebruikt.
Op een forum vond ik de volgende bijdrage:

Tot voor kort hadden wij in de bajes voor de euromunten, -biljetten en -bedragen de volgende (min of meer courante) benamingen

0,01 uk/ukkie
0,02 stuk/stukkie
0,05 spie
0,10 ding/dingetje
0,20 flop/floppie
0,50 bips
1,00 omoe
2,00 opoe
5,00 nero
10,00 haan
20,00 pruis
50,00 toet
100,- bolle toet
200,- zalm
500,- snoek
1.000,- snuiter
100.000,- bakkie
1.000.000,- bitter lemon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kom zeer regelmatig in PI's en ik kan je verzekeren dat de 18 benamingen voor euromunten, biljetten en bedragen ontsproten zijn aan een zeer fantasierijk brein.