hoe kom je van bewindvoering af?

Ik had al wat schuld 2,5 jaar geleden ongeluk gehad dus kwam minder geld binnen en zetten rekeningen aan de kant nu ben ik 100% goedgekeurd Gelukkig en heb een goede Job dus nu wil ik het zelf weer gaan regelen ken dat???

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Als je bewindvoerder zelf aan de opheffing daarvan wil meewerken, dan kan hij een verzoek daartoe indienen bij de kantonrechter. Zie artikel 1:448 (bron 3).
Als de noodzaak tot bewindvoering niet (meer) bestaat, kan je ook zelf een verzoek daartoe indienen bij de kantonrechter. (zie 1:449 en 432, bron 1 en 2).

Toegevoegd na 1 minuut:
En als ik het zo lees, de noodzaak ervan inderdaad niet aanwezig, nu je weer 100% bent goedgekeurd en werk hebt.

Toegevoegd na 4 uur:
Dit antwoord verdient nog een kleine uitbreiding, want hoe geef je dit aan bij de kantonrechter?
Op de website van Rechtspraak staat het volgende:

"​Beëindigingsverzoek

Bent u de curator, bewindvoerder of mentor of bent u bevoegd om de maatregel aan te vragen? Dan kunt u de kantonrechter om opheffing van de maatregel vragen. Bijvoorbeeld als de betrokkene zijn eigen belangen weer kan behartigen of als voortzetting van de maatregel niet zinvol is. De kantonrechter kan ook op eigen initiatief de maatregel opheffen."
(Pieter1986: O.b.v. mijn eerdere antwoord ben je bevoegd het voor jezelf aan te vragen; je kunt dus ook zelf om opheffing vragen).

"Zitting en beslissing

U dient een schriftelijk verzoek in. In het algemeen roept de kantonrechter u en de betrokkene op voor een zitting. Hierna beslist hij of hij de maatregel opheft en of hij een andere maatregel instelt. Bent u het niet eens met de beslissing van de kantonrechter dan kunt u in hoger beroep gaan."
(Pieter1986: houd wel rekening met griffiekosten ad € 79,-).