Mijn vrouw ontvangt maandelijks van de belasting IB/PVV , wie kan me duidelijk maken wat en waarom zij dit ontvangt?

Zij heeft geen eigen inkomen. Ze is huisvrouw en leidt ons gezin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
178.2K

Antwoorden (2)

Dat is dan vermoedelijk een teruggave van (de voor iedereen geldende) heffingskorting:

Wanneer je geen of een laag eigen inkomen hebt, maar een fiscaal partner hebt die wel voldoende inkomen heeft, kun je de algemene heffingskorting alsnog ontvangen.
Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
Het inkomen van de minstverdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) lager zijn dan € 6.500
Het inkomen van de verdienende partner moet voor het hele kalenderjaar (2014) hoger zijn dan € 6.500
Er moet meer dan 6 maanden in het kalenderjaar sprake zijn van fiscaal partnerschap

Zie voor een gelijkend voorbeeld:

http://financieel.infonu.nl/belasting/73649-algemene-heffingskorting-voor-de-minst-verdienende-partner.html
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
De belastingdienst gebruikt tegenwoordig de terminologie: uitbetaling (vroeger: overdracht) van de algemene heffingskorting aan de niet of weinig verdienende partner. Voor de uitbetaling van de volledige algemene heffingskorting van € 2203 (jaar 2015) moet er wel minimaal € 2203 belasting bij de fiscaal partner verschuldigd zijn. Dat betekent dat de verdienende partner minimaal zo'n € 12.000 inkomen moet hebben. Bovendien moet de niet of weinig verdienende partner geboren zijn voor 1 januari 1963. Zo niet, dan is de uitbetaling lager. De afbouw vindt plaats van 2009 tot 2024. Dus ongeveer de helft van de 15 jaren afbouw is inmiddels voorbij. Waardoor de uitbetaling voor 2016 voor een partner geboren na 1962 nog maar even € 1000 is op jaarbasis.
Zie de informatie van infonu. Het gestelde van infonu is dus wat kort door de bocht. De niet of weinig verdienende partner ontvangt (een gedeelte van) de heffingskorting. Bij een inkomen hoger dan € 6500 ontvangt de partner de (gedeeltelijke) heffingskorting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor mij rijst dan de vraag, van wie is dat bedrag dan .
Van de man die genoeg betaald of van de vrouw die geen
belasting betaald. En wel iets terug krijgt van iets wat je niet betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Golfman: die vrouw maakt het dus mogelijk voor die man om te werken, een draaiend huishouden te hebben (én wellicht kinderen te hebben, zonder dat die kinderen naar een dure opvang moeten). Wie verdient die minimale bijdrage van de overheid dan precies volgens jou..? Als je een parasitaire vrouw hebt zonder werk die thuis ook nog eens geen donder doet geef ik je groot gelijk. Maar dan ben je ook wel een gigantische sukkel. Als je thuis komt na je werk in een schoon huis met eten voor je smoel en een opgemaakt bed, dan moet je dit soort vragen niet eens stellen. Een goede huisvrouw is goud waard.
ib/pvv betekent inkomstenbelasting / premie volksverzekering.
Als ze maandelijks een bedrag ontvangt en geen inkomsten heeft, gaat het hier vermoedelijk om de zogenaamde heffingskorting, ook wel eens "aanrechtsubsidie" genoemd.

Dit is een maandelijkse (voorlopige) teruggaaf die je ontvangt wanneer je geen inkomen hebt en je (fiscale)partner wel. Als je vrouw wel inkomsten heeft van een kleine bijverdienste bijvoorbeeld, kan de heffingskorting iets lager uitvallen, en vanaf een x bedrag komt deze te vervallen.

Beetje ingewikkeld verhaal, bij voorbaat mijn excuses als ik het helemaal verkeerd uitleg, maar het komt er op neer dat als jullie beiden werken, jullie beiden een x bedrag belastingvrij mogen verdienen (de belastingvrije voet). Omdat jij werkt, betaal je belasting over alles behalve die belastingvrije voet. Maar omdat je fiscale partners bent, mag je de belastingvrije voet van je (niet werkende) vrouw daar bij optellen, (voetoverheveling, of de opvolger daarvan) en de belasting die je daarover betaalt/zou betalen, krijg jij (krijgt zij) bij voorbaat "terug".

("Voorlopig" betekent hier dat als ze in de laatste maanden van het jaar ineens een inkomen zou hebben dat hoger is dan haar belastingvrije voet, ze alsnog een stuk of alles moet inleveren)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
De term belastingvrije voet wordt nog wel door de Belastingdienst gebruikt, maar in een ander verband. Het is het normbedrag waarop de Belastingdienst geen beslag mag leggen. De beslagvrije voet is een gedeelte van het of uitkering en is wettelijk vastgesteld. De belastingvrije voet wordt gebruikt voor de berekening van uw kwijtschelding of uitstel van betaling. De hoogte van de beslagvrije voet is afhankelijk van uw persoonlijke situatie en van de bijstandsnorm. Ook de term belastingvrije som is gedateerd en afkomstig uit de IB-wet 1964, met als opvolger de IB-wet 2001 De vervangende term is hier heffingskortingen: de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Als door de heffingskortingen er geen belasting hoeft te worden betaald en is het (lage) inkomen dus belastingvrij. (voorheen tot circa € 6500) Lastig is het dat tegenwoordig de alg. heffingskorting én de arbeidskorting inkomensafhankelijk zijn geworden. Bij een (heel) hoog inkomen wordt er nog maar een schijntje aan algemene heffingskorting en arbeidskorting gegeven. Mensen met een heel hoog inkomen hebben dus vrijwel geen 'belastingvrije voet' meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had al zo'n idee dat het voor een leek - zelfs een " gevorderde" leek - zo ongeveer volledig onbegrijpelijk jargon was geworden allemaal. Vandaar mijn slag om de arm. Ik kan weinig chocola maken van bovenstaand verhaal, en vrees iets dergelijks voor vraagsteller. Vandaar mijn "jip en janneke-uitleg", al is die wellicht niet helemaal jurisidisch correct ;-)
fisbel
8 jaar geleden
@In Jip en Janneke Taal:
Een niet verdienende fiscaal partner, geboren voor 1963, krijgt jaarlijks de volledige algemene heffingskorting uitbetaald van meer dan € 2000 De niet verdiende fiscaal partner, geboren na 1962, krijgt elk jaar gedeeltelijk de algemene heffingskorting uitbetaald. Dat bedrag is nu ruim € 1000 en wordt elk jaar kleiner. Tot het 2024 is - dan krijgt deze niet verdienende partner helemaal niets meer.