heeft het plaatsen van een bank voor een verwarmingsplaat veel invloed op het energieverbruik en de warmte in de betreffende ruimte?

Iemand beweerde dat je rustig iets voor de verwarmingsplaat kunt zetten omdat warme lucht omhoog stijgt.
Ik heb hier mijn twijfels over.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Die iemand heeft gelijk. De warmteopbrengst van een radiator is voornamelijk afhankelijk van convectie. Dat betekent dat de warmte wordt verspreid door de circulatie van de lucht langs de ribben van de plaat (platen).
Die bank kan daar dus rustig staan, zonder de zaak nadelig te beïnvloeden.
(in die zin is het woord 'radiator' misleidend...)
8 jaar geleden
Over het feit dat warme lucht opstijgt hoef je geen twijfels te hebben want dat is gewoon waar en staat in elk natuurkundeboek. Of een bank voor de verwarmingsplaat zetten geen invloed op het energieverbruik heeft mag je wel betwijfelen. In dat geval zal de achterkant van de bank een deel van de warmte opnemen en zal er dus meer aardgas gestookt moeten worden om de luchttemperatuur in je kamer op de ingestelde hoogte te krijgen. Je verbruikt dus meer energie. Radiatoren moeten vrijgelaten worden om er optimaal van te profiteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
En wat gebeurt er met de warmte die de bank 'opneemt'? Juist die komt ook ten goede aan de temperatuur van de kamer. Maar nogmaals, straling is niet erg van belang voor centrale verwarming.