Kan een gemeente onroerende zaakbelasting heffen op een moestuin?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
erotisi
8 jaar geleden
ik denk van niet. De ozb bestaat uit een belasting voor de eigenaar van een opstal. Een opstal is een bouwwerk, een door de mens op de grond geplaatst (gestald) object. Bomen en struiken worden ook wel aangeduid met houtopstand maar zijn geen opstallen. Zo lijken mij groenten niet tot de categorie opstal te behoren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Het is de belasting voor een "onroerende zaak". Dat is grond van zichzelf ook, zonder dat er iets op staat.

Antwoorden (1)

Ligt er aan wat er allemaal op die moestuin staat. Onroerend zaakbelasting wordt geheven over opstal. Dus als er een bouwwerk (een schutting is ook opstal) op staat, kan de gemeente onroerend zaakbelasting heffen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit klopt volgens mij niet. Grond is ook een onroerende zaak. En omdat het geen woning is, is zowel de eigenaarsheffing als de gebruikersheffing van toepassing. Het tarief is meestal ook hoger dan voor woningen. Voor een zelfstandig stuk grond kan ook volgens de WOZ een waarde vastgesteld worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blijkbaar is dit ook de redenering van mijn gemeente. Ook over 'kale' grond wordt WOZ geheven.