Hoe kom ik erachter hoeveel rekeningen mijn vader heeft en hoe kom ik hierin?

Ivm dementie van mijn vader ga ik zijn administratie oppakken. Nou vermoed ik dat hij nog twee andere rekeningen heeft bij de ing en ABN. Echter heb ik alleen twee rekeningnrs gevonden en verder niks. Hoe kom ik er achter of ze daadwerkelijk van hem zijn en hoe kan ik aan deze rekeningen komen. (Gewoon bellen naar de banken? Kom ik dan niet jn de problemen omdat ik niet gemachtigd ben?) Mijn vader is alles aan het vergeten en ik ben de enige met wie hij nog contact heeft dus familie kan ik niet vragen om te helpen. ( een machtiging aanvragen is geen optie meer want hij is al dusdanig dement dat hij niet meer wilsbekwaam kan worden gerekend)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zul je langs de rechter moeten of een onafhankelijke bewindvoerder laten aanstellen

Antwoorden (1)

De enige manier om bij zijn rekeningen te kunnen komen is om hem onder curatele te laten stellen. Dan word jij curator.
Bij curatele is er een vertegenwoordiger (curator) die samen met of voor iemand met dementie beslissingen neemt, zowel op financieel als niet-financieel gebied.
Curatele is de meest ingrijpende beschermingsmaatregel en heeft betrekking op de belangen van iemand met dementie op financieel én niet-financieel gebied. Het bijzondere aan curatele is dat met deze beschermingsmaatregel een aankoop achteraf ongedaan gemaakt kan worden. Iemand die onder curatele is gesteld, mag geen enkele rechtshandeling meer verrichten zonder toestemming van de curator.
Iedere meerderjarige, bijvoorbeeld de partner of een familielid, kan curator zijn. Daarnaast kan ook een professionele curator worden ingeschakeld. Een rechtspersoon, bijvoorbeeld een accountantskantoor, kan geen curator zijn.
Een curator heeft op niet-financieel gebied dezelfde taken als de mentor. De taken op financieel gebied gaan verder dan bewindvoering. De persoon die onder curatele is gesteld, is met deze maatregel handelingsonbekwaam geworden en kan zonder toestemming van de curator en soms die van de kantonrechter geen overeenkomsten aangaan. De curator stuurt binnen enkele weken na de uitspraak van de kantonrechter een overzicht van de goederen die onder de curatele vallen naar de kantonrechter. Ook houdt hij de boekhouding bij. Als de betrokkene geen eigen rekening heeft dan opent de curator die, zodat daar de inkomsten en uitgaven over kunnen lopen. Jaarlijks moet er verantwoording worden afgelegd aan de kantonrechter.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, dit lijkt inderdaad de enige en beste oplossing.