kunnen twee zppers een nieuw bedrijf beginnen?

Mijn vriend en ik hebben allebei een geregistreerd bedrijfje in de entertainmentsector. Nu hebben wij het plan om samen een voorstelling te maken. Deze voorstelling willen we onder de namen van beide bedrijven laten vallen.

Is het mogelijk om 2 bedrijfjes een nieuw bedrijf te laten leiden?

Zoja, hoe werkt dit met btw aftrek? Moet dit bij een van ons bedrijf of kan dat onder het nieuwe bedrijfje wat onder ons valt. Zodat wel beide even veel rechten/risico hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Wat je wilt, lijkt in feite een vennootschap onder firma, een VOF. Die lijkt nog het meest op een samenwerkingsverband van twee eenmanszaken. Facturen moeten dan op naam van de VOF komen staan. Beide vennoten zijn hoofdelijk voor het geheel aansprakelijk.

Goed nadenken of en hoe je dit wilt. (Denk aan zaken als inbreng van vermogen, winstverdeling). Tip: advies inwinnen bij een notaris en de vof notarieel laten vastleggen. Een vof moet ook ingeschreven worden bij de KvK.
Computoon