wat zegt het over een besloten vennootschap dat het geplaatst en gestort aandelenkapitaal E 1,- is?

ik kom wel eens tegen dat een BV slechts E 1,- heeft als geplaatst en gestort kapitaal. Dat is volgens mij een eigen vermogen van E 1,-. Wat zegt dit over het bedrijf??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het eigen vermogen is in de regel toch wel wat groter dan dat geplaatste aandelenkapitaal. Denk aan winstreserves. Vroeger moest dat geplaatste aandelenkapitaal bij een BV minstens eur 18.000.- zijn, tegenwoordig is eur 0,01 voldoende. Als er geen ander eigen vermogen zou zijn dan die ene cent dan ziet het er slecht uit voor de schuldeisers als er problemen ontstaan maar dat is theorie. Geen enkele financiële instelling leent geld uit als het hele vermogen alleen uit vreemd vermogen bestaat, want dan lopen zij feitelijk de bedrijfsrisico's.

Stel dat een nog lang niet afgeschrecen eigen pand wordt ingebracht en dat daar geen hypotheek op rust. Dat is ook positief voor de hoogte van het eigen vermogen.

Het zegt dus feitelijk weinig want die ene cent zegt weinig over het hele eigen vermogen en de verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal duidelijk, bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je duidelijke reactie!