Wat gebeurd er als je ziek uit dienst gaat en in de ZW komt en de UWV arts je beter wilt melden tegen jou wil in?

Jij zelf en de psycholoog zijn het niet eens met de UWV arts, wat gebeurd er dan. Welke stappen kun je dan nemen en wat gebeurd in tussentijd dat je bezwaar maakt? Want ik neem wel aan dat je bezwaar kan maken. Zit je in de tussentijd dan al wel in de WW met alle plichten van die daarbij horen of blijf je dan toch nog in ZW zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.stichtingbwn.nl/index.php/oneens-met-de-uitslag
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.dewaarheid.nu/mrt01/bezwaar_beroep.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat toch niet om of je wil ? Gaat toch om of je ziek bent ?
paulus811
8 jaar geleden
Dank je Marleen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet blijf je in de ziektewet (of welke ziekte-uitkering daarna komt als je nog ziek bent en geen werk hebt) tot de uiteindelijke beslissing waartegen je geen bezwaar meer kunt maken / niet meer in beroep kunt definitief is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas, niet dus. Toch een antwoord gevonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan mag je ten alle tijde een tegen keuring laten doen . Kost je als werknemer een klein bedrag zeg 50€ die krijg je terug als je in het gelijk gesteld wordt . Een werkgever betaalt iets van 300€ of zo iets . De exacte kosten heb ik niet in m'n parate kennis . Je status in afwachting ook niet .maar het gaat best snel . Aanvragen bij de UWV
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is wanneer je GEEN werkgever meer hebt @Kapperkort. En om even te reageren op @Marleen en @paulus811.. Jullie lezen het niet goed, iets tegen je wil doen etc. betekend iets anders dan willen..
Ze wil natuurlijk helemaal niet ziek zijn, maar wanneer ze ziek is, wil ze wel als zodanig behandeld blijven en dus ZW uitkering krijgen. Advies van eigen arts om te gaan werken is negatief, UWV arts positief. Die beslissing is dan tegen je wil in.. je bent het er niet mee eens. Nergens staat er dat ze ziek wilt zijn..

Antwoorden (1)

Helaas, in tegenstelling tot wat ik dacht heeft het aantekenen van bezwaar geen opschrotende werking. Dat betekent in de praktijk dat je ziektewet dus in principe stopt als dat het (voorlopige) oordeel van het UWV is, en dat je voor de periode daarna WW (als je daarvoor in aanmerking komt, hangt af van hoeveel je hebt opgebouwd voor je ziek werd) of bijstand moet aanvragen.
Pas als je bewaar is behandeld EN je een (opvolger van) ziektewet-uitkering wordt toegekend, kan je deze (opnieuw) gaan aanvragen.

Ziektewet stopt overigens sowieso na maximaal twee jaar. Afhankelijk van je toekomstige kansen op herstel / reintegratie volgt daarna een andere uitkering (zoals WIA/WGA/IVA) of WW/bijstand (bij gezond verklaard zijn).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! ik kon het zo snel niet vinden en ik dacht ook dat het dan opgeschort zou worden. Helaas kan ik mijn vriendin dus niet gerust gaan stellen. En het is natuurlijk ook niet of ziek wilt zijn of niet, maar als je eigen psycholoog vind dat je nog een tijdje in alle rust moet beter worden en zij jou echt te ziek vind om te werken, in tegenstelling van een UWV arts die je maar kort 5 tot 10 minuutjes spreekt.
Tuurlijk wil ze helemaal beter zijn! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En vraag me nu ook af, wordt het dan ook met terug werkende kracht gegeven als je dus je gelijk haalt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik niet ; heb ik ook niet kunnen vinden.
In de praktijk echter zou dat betekenen dat je de onterecht ontvangen WW of bijstand ook weer terug zou moeten betalen, waardoor je het een gat met het andere dicht en er niet mee opschiet.