Wat is de winstmarge op consumentenelektronica?

Wat is de gemiddelde winstmarge op consumentenelektronica?
En tot hoever kun je afdwingen waarbij de verkoper nog wel winst maakt, maar ik wel de hoogste korting heb?
Als je teveel afdwingt gaat de verkoper niet akkoord, maar als je te weinig afdwingt krijg je te weinig korting.
Waar ligt dan meestal die grens waarbij de verkoper net akkoord wil gaan en de korting op zijn uiterst is?

Als ik de gemiddelde winstmarge weet en ook weet tot hoever ik die kan afdwingen kan me in de toekomst geld besparen, toch?

Als ik bijvoorbeeld een tv van 600 euro zie staan bij de BCC, dan is het niet zo moeilijk om prijzen te vergelijken en de goedkoopste op internet te vinden. Het is alleen zo lastig om in te schatten hoeveel winst ze maken en dan weet ik ook niet tot hoever ik kan afdwingen.

Misschien zit het allemaal heel anders in elkaar of stel ik de vragen niet goed. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ben wel nieuwsgierig hoe ik de prijs zo laag mogelijk kan krijgen als ik een product zou kopen, een tv bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha Jurian, ik neem aan dat je bedoelt: afdingen.
En pas donders goed op met vergelijken, het is een oude truc in de electronica-industrie (en witgoed zoals wasmachines) om door een veelvoud aan typenummers te voorkomen dat je eerlijk kunt vergelijken. soms kan exact hetzelfde apparaat wel 5 of meer verschillende typenummers hebben, of verandert het typenummer per kleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke bedankt voor de tip! Houd ik daar rekening mee als ik ga vergelijken.

Antwoorden (1)

Net even onder de negen procent, dat betekent dat er op elke euro van de verkoopprijs 9 cent winst wordt gemaakt. Dat geeft je dus heel weinig ruimte om te onderhandelen. Daar komt nog bij dat in verreweg de meeste winkels het personeel helemaal niet bevoegd is om te onderhandelen ; je zult dan net de juiste persoon / eigenaar moeten treffen.

Op het ene artikel zal meer winst zitten dan op het andere, maar over het algemeen zijn de kosten zo hoog, zeker in een fysieke winkel, waar personeel rondloopt, licht brandt, de kachel of airco aanstaat, het gebouw moet worden onderhouden etc, dat de pure winst niet zo hoog is als mensen wel eens denken.

Aan de andere kant zegt de verkoopprijs weer niets over de vráágprijs ; er zijn zeker winkels die een zekere marge aanhouden voor mensen die daadwerkelijk gaan onderhandelen over de prijs, en die gecompenseerd wordt door mensen die dat niet doen. Daarnaast kan flink onderhandelen ook nog wel eens consequenties hebben door de service en garantie (buiten de wettelijke garantie) die veel winkels geven.

Kortom, je kunt altijd een balletje opgooien, zeker voor een showmodel, maar verwacht geen wonderen.