Welke vakantie regels gelden bij de eerste 13 weken van ziek zijn bij het UWV?

Je mag van het UWV op vakantie als je ziek bent is ons verteld, maar geldt dit na of al tijdens de eerste 13 weken van je ziekte? Want in die weken ben je ook nog steeds verplicht alle sollicitatie plichten te voldoen. Via de site van het UWV kom ik niet echt verder.

Wanneer je ziek uit dienst gaat, klopt het dan dat je meteen in de ziektewet komt en deze 13 weken niet gelden?

En deze vraag heb ik ook al eerder gesteld maar het is ons toch niet duidelijk omdat we te veel verschillende dingen horen en lezen; Er wordt gezegd, je mag op vakantie gaan en je hoeft hier geen toestemming voor te vragen. Maar geldt hier een x aantal dagen voor net als bij een WW uitkering? Of is dat in overleg met een arts en staat hier geen bepaald aantal dagen voor?
Want er wordt namelijk ook gezegd dat je ten alle tijden beschikbaar moet zijn voor een arts of oproep. Maar wanneer je een paar weken in het buitenland zit lijkt me dit natuurlijk niet het geval. Wij vinden dit heel tegenstrijdig en het is ons daarom niet duidelijk. Heel graag zouden we hier opheldering over krijgen.

Het gaat om iemand die na 1 juli in de ziektewet is gekomen. Dus waar de nieuwe regels voor gelden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mocht je geen antwoord krijgen, bel dan het UWV, dan weet je waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook al krijg je hier een Antw : doe wat Crea aangeeft . Leg het voor aan het UWV .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs als je hier een antwoord krijgt, kun je daar vervolgens op geen enkele manier rechten aan ontlenen. Ziek zijn en op vakantie gaan verhouden zich tenslotte nogal slecht tot elkaar.
Amadea
8 jaar geleden
Maar vaak komt er ook een betrouwbaar correct antwoord van http://www.goeievraag.nl/profiel/uwvwebcare
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je mag natuurlijk op vakantie,vals je dit maar meldt via het wijzigingsformulier dat je kunt vinden op www.uwv.nl
Je hebt dan altijd bewijs, mocht een arts je per ongeluk toch oproepen, dat je je vakantie netjes gemeld hebt. Je mag vakantie nemen wanneer jij wilt, je hebt geen huisarrest. Volgens mij heb jij tijdens je vakantie geen sollicitatieplicht, maar bel hiervoor het uwv 0900-9294.
En ja, je hebt een x-aantal dagen recht op vakantie, uit mijn hoofd 20 per jaar. Bel daarvoor ook met uwv.
Amadea
8 jaar geleden
Dat gaat puur over vakantie, @vraagstelling. Maar het gaat erom dat persoon zich heeft ziek gemeld. Kun je op vakantie als je ziek bent?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent arbeidsongeschikt en daarom hoef je niet komen werken, met vakantie heeft dit niet veel te maken. Voor de uitkering tijdens je arbeidsongeschiktheid moet je aan bepaalde regels voldoen en als je weg wilt op bv vakantie, behandeling van je ziekte of retraite heb je toestemming van het UWV nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat niet om mijzelf maar om mijn vriendin in deze situatie en bellen met het UWV wil ze pas doen als ze meer duidelijkheid heeft aangezien ze geen slapende honden wakker wil maken. Ze is nu ziek, haar contract loopt af, maar zou in oktober een ruime maand naar familie in het buitenland gaan. Als bij de ziektewet ook het aantal vakantiedagen geld als bij de WW, is dat 20 stuks per heel jaar. Ze wordt pas werkeloos per 4 augustus, dus in dat geval maar een kleine 6 dagen. Een maand is dus nooit gedenkt. Ze wil weten hoe dit zit en te werk gaat. Gelden er vakantie dagen bij de ZW? Daar is dus niks over te vinden..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Marleen, het is erg kort door de bocht om te zeggen dat ziek zijn en op vakantie gaan zich tenslotte nogal slecht tot elkaar verhouden. Je weet tenslotte de situatie niet. We hebben het hier niet over een griepje.. @Amedea, je mag op vakantie wanneer je in de ZW zit, dat is bekend. Maar nergens konden wij hier meer informatie over vinden over het aantal dagen etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je in principe gelijk in, Vragenisvrij, maar waarom : wil ze dan geen slapende honden wakker maken "?
Als ze een ruimte maand vakantiedagen heeft opgespaard voor die trip zal zat heus geen probleem zijn, maar dat is zo ongeveer het volledige aantal vakantiedagen voor een heel JAAR als je het hele jaar werkt. (Nog los van het feit dat er maar weinig bedrijven zijn waar je ook en hele maand aaneengesloten vakantie mag opnemen). Daar zullen ze dus gerust wel vragen over stellen. Althans , als ze die hele vakantie ww of ziekengeld wil vangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze heeft erg slechte ervaring met het UWV en krijgt het al benauwd als ze moet bellen. Ze heeft met verschillende mensen binnen het UWV te maken gehad die (volgens haar) allemaal wat anders vertelden. Hierdoor heeft ze veel gedoe gehad in het verleden. Dingen die in haar dossier zouden staan, wat later er weer niet in stonden. Een hoop ellende dus.

Antwoorden (1)

Beste vragenisvrij,

Je wilt weten waar je rekening mee moet houden als je tijdens ziekte op vakantie wilt.

Word je ziek tijdens de WW-uitkering?
De eerste 13 weken van je ziekte blijft de WW-uitkering doorlopen.
Voor vakantie bljiven dan deze ‘normale’ regels van de WW gelden.
Dit betekent dat je maximaal 20 dagen met behoud van uitkering op vakantie kunt.
Actuele informatie: http://bit.ly/1zZqXb3

Ben je na 13 weken nog steeds ziek?
Dan stopt de WW-uitkering en ga je een Ziektewet-uitkering ontvangen.
Wil je dan met vakantie? Je hebt dan geen toestemming nodig van UWV.
Wel moet de vakantie twee weken van te voren doorgeven als je naar het buitenland gaat.
Blijf je in Nederland, dan kun je het doorgeven binnen 48 uur nadat je weet wanneer je met vakantie gaat.
Er geldt dan geen maximum duur van de vakantie zolang je vakantie re-integratie maar niet in de weg staat.
Actuele informatie: http://bit.ly/1MEUUA3

Ga je ziek uit dienst?
De werkgever meldt je dan op je laatste werkdag ziek bij UWV.
Je kunt dan direct in aanmerking komen voor een Ziektewet-uitkering, van een WW-uitkering is dan geen sprake.
Voor vakantie gelden dan de bovenstaande regels na 13 weken ziekte.

Heb je een werkgever die je loon doorbetaalt tijdens ziekte?
De vakantie overleg je dan met de werkgever.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Want wanneer kom je aanmerking voor meteen de ziektewet-uitkering? Begrijp ik goed dat dit namelijk niet altijd het geval is?
Ze wilde zich niet ziek melden, maar gaat nu op het einde van haar contract toch naar haar psycholoog en thuisfront luisteren om zich wel ziek te melden. Ze heeft een burnout waar ze niet aan toe wilde geven maar is al tijden eigenlijk tot niks meer in staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@UWVWebcare: ik neem aan dat wel altijd - dus ook die eerste 13 weken - geldt dat je geen dingen mag doen die je herstel in de weg staan, of wordt daar die eerste weken nog niet naar gekeken? Wat wordt er trouwens gedaan als iemand niet in staat is om te voldoen aan de eisen van de WW? Ik heb me jaren terug eens ziek moeten melden vanuit de WW, voor deze nieuwe regels golden. Ik was echt niet in staat om te solliciteren toen, ik denk zelfs dat de druk van het moeten solliciteren in de WW terwijl er geen functies waren die ik fysiek kon doen, eraan heeft bijgedragen dat ik er ook bijna mentaal aan onderdoor ging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Lies12, Ben je ziek en eindigt je contract tijdens de ziekmelding bij de werkgever? Dan meldt de werkgever je ziek uit dienst bij UWV. UWV beoordeelt dan of je direct een Ziektewet-uitkering kunt krijgen. Tijdens een ziekmelding vanuit een WW-uitkering kun je vanaf de eerste ziektedag vrijstelling van de sollicitatieplicht krijgen als dat nodig is. Je overlegt dit via de werkmap met de adviseur werk. Uiteraard verwacht UWV dat je indien mogelijke actief meewerkt aan je herstel. Met vriendelijke groet, Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare