hoeveel gaat er af van een uur alphahulp van 12,50?

als je voor een uur alphahulp 12,50 krijgt, daar gaan reiskosten af en loonheffing, wie weet hoeveel er naar de belasting gaat? of waar / hoe ik dat uit kan zoeken?? (de belasting zelf heb ik al gebeld en mn werkgever ook maar die weten het ook niet precies)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hoeveel er precies aan belasting afgaat is moeilijk te zeggen, als u zo weinig informatie geeft. Bijvoorbeeld of u ander inkomen heeft of dat u een niet of weinig verdienende partner bent.

Maar laten we er even van uitgaan dat uw inkomsten gewoon belast zijn. Het percentage aan belasting is 36,5% over uw belastbaar inkomen in belastingschijf 1. Uw inkomsten moeten worden opgegeven bij: overige inkomsten. Hierbij mag u de reiskosten (€ 0,19 / km) in mindering brengen op uw inkomsten. Vooropgesteld dat de reiskosten niet vergoed worden.

Daarentegen krijgt u óók een aanslag Zorgverzekeringswet. Het belastingpercentage voor 2015 is 4,85%.
In totaal betaalt u dus ruim 40% belasting. Maar door de heffingskortingen zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting zal dit percentage veel en veel lager zijn.

Om een voorbeeld te geven: U verdient € 6400. We houden even geen rekening met de eventuele uitbetaling van de heffingskorting aan u als niet verdienende partner. U betaalt in dit voorbeeld € 0 belasting. U betaalt wel de 4,85% ZVW-premie.

Ander voorbeeld:
U heeft al een inkomen. Stel € 10.000 U krijgt de inkomsten als alfahulp erbij. Omdat er over het eerste inkomen al rekening is gehouden met de heffingskortingen, betaalt u het volle pond over de inkomsten als alfahulp. Dus ruim 40%.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedragen en percentages kloppen. Je uitleg is duidelijk. Van mij een plus. Maar ik begrijp niet, wat je bedoelt dat als je 6400 per jaar verdient, er 0 belasting betaald hoeft te worden. Ik heb vorig jaar 2014 totaal 5000 euro verdient, zowel als alfa als nulurencontract huishoudelijke hulp. Bij nul uren was dus al belasting afgedragen. Ik moest 918 euro inkomstenbelasting terugbetalen. Overigens kreeg ik ook WW, omdat ik in 2013 20 uur per week werkte, en in 2014 gemiddeld nog maar 10-16 uur. Mijn WW was gemiddeld zo'n 350 euro per maand
fisbel
8 jaar geleden
Het is nog steeds lastig om uw vraag enigszins to the point te beantwoorden. U schrijft, als ik het goed interpreteer, dat u in 2014 twee soorten inkomens had: het WW-inkomen én het alfa-inkomen.
Over het WW-inkomen zal de heffingskorting zijn toegepast. Over het alfa-inkomen en/of inkomen nulurencontract is geen of te weinig belasting ingehouden. Inkomen tot zo'n € 6400 is voor u 'belastingvrij' vanwege de heffingskortingen. Over het meerdere inkomen is 36,5% belasting verschuldigd. U heeft uw heffingskorting(en) waarschijnlijk geheel of gedeeltelijk opgebruikt vanwege het WW-inkomen. En er is over het inkomen als alfahulp of over het inkomen vanuit het nulurencontract geen of te weinig belasting ingehouden. Omdat uw belastbaar inkomen hoger zal zijn dan € 6400 komt de rekening achteraf. De belasting die te weinig is ingehouden is € 918 Voor 2015 kunt u de volgende rekensom maken:
* Als er ander inkomen is van minimaal € 6400 (met toepassing van de heffingskorting), betaalt u 36,5% belasting + 4,85% ZVW over uw inkomen als alfahulp. Dit inkomen komt bovenop uw ander inkomen.
* Als er geen ander inkomen is, zijn de inkomsten als alfahulp belastingvrij tot € 6400, behoudens de 4,85% ZVW-premie. Daarboven betaalt u het regulier belastingtarief van 36,5%

Andere antwoorden (1)

Je mag er van uitgaan dat er 1/3 van af gaat aan belasting. Tenzij je erg veel werkt. Dan kan het wat meer zijn.
Wat er af gaat aan reiskosten kun je zelf (ongeveer) uitrekenen.