Heeft het voordelen om als bedrijf een nieuw bedrijf te financieren?

Bijvoorbeeld belasting technisch. Even ervan uitgaand dat de financiering rente vrij is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat lijkt mij niet verstandig. Als natuurlijk persoon, zonder onderneming, geld uitlenen aan een niet familielid: dat valt in box 3 (een vordering). De rente inkomsten zijn vrij. Maar je vraagt geen rente dus daar schiet je niets mee op. Gevaar: je krijgt je geld niet terug. Dat is niet aftrekbaar maar een gewoon vermogensverlies.
Als natuurlijk persoon met onderneming en je leent het geld uit aan een andere onderneming: de lening is niet zakelijk. Want dan moet je zekerheden stellen (bijvoorbeeld hypotheek of onderpand) en een zakelijke rente vragen. Gevolgen: hetzelfde als bij natuurlijk persoon zonder onderneming.
Maar stel nu BV A leent BV B (die geen aandelen van elkaar hebben) : BV A leent het geld uit zonder rente, zonder zekerheid, geen aflossingsverplichting. Daar schiet je fiscaal niets mee op. Rente zou bij BV B aftrekbaar zijn en bij BV A belast. Je gunt BV B een voordeel. Als er geen relatie tussen BV A en BV B bestaat (aandelenrelatie) kan dat. Maar als de lening niet terugbetaald wordt kun je wel een probleem krijgen in verband met je handelwijze.

Er zitten dus geen fiscale voordelen verbonden aan het uitlenen zonder rente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee . Maar de nadelen bij een bedrijf zijn kleiner dan bij een Prive persoon . Voorbeeld een oma leent haar klein zoon een ton ! Zaak van klein zoon gaat failliet ton weg . ! :( Goed lopend bedrijf van opa leent kleinzoon een ton van uit het bedrijf in een bv situatie dan is die ton minder belast geweest dan die Prive ton van oma ( nog niet fiscaal als inkomen afgerekend ) de investering van opa's bedrijf kost hem dus minder . Als klein zoon failliet gaat is ook die ton foetsie maar opa kan dat als oninbare lening als zeg verlies opnemen en dat als compensabel verlies middelen met de winst( sten uit het verleden carryback of zoiets ?!) is dat voordelig voor dat bedrijf van opa NEE wel minder erg dan die Prive ton van oma die foetsi is . Een en ander is niet voor iedere situatie zo .een goede accountant moet daar eerst naar kijken .