Mag een bedrijf zelf incassobureau en deurwaarder voor zijn eigen vordering zijn?

Vanuit mijn eigen bedrijf (eenmanszaak) bleef ik zitten met een niet betalende cliënt. Omdat deze schuld inmiddels aardig was opgelopen heb ik voor een tweetal vorderingen een incassobureau ingeschakeld.

Vanaf het begin aan was het incassobureau laks.=

Uiteindelijk heeft de cliënt mij de hoofdsom betaald, zonder mijn wettelijke rente of de incassokosten. Ondanks het no-cure no-pay belofte van het bedrijf wil het bedrijf ineens alle incassokosten (2x 40 euro) op mij verhalen. Hierover stuurden ze enkel een e-mail en 1 brief. In een eerdere email stellen ze dit bedrag te halveren maar in de facturen kwam dit niet terug. Ik heb de vordering betwist en na een aantal keer over en weer ge-mail viel het contact stil. Ik heb de geminderde incassokosten vervolgens betaald en daarna is er geen contact meer geweest.

Enkele weken later stuurde datzelfde bedrijf mij een incassobrief waaruit bleek dat ik de volledige vordering + 40 euro incassokosten moest voldoen. Ik heb dit bestreden en kreeg nog 1 email met het dreigement voor een civiele procedure.

Vandaag stond er ineens een deurwaarder voor het deur. Het bedrijf (geen deurwaarderskantoor) stuurt een deurwaarder en maant mij voor alle kosten aan. Hier is vooraf geen aankondiging op gedaan van de deurwaarder. Ook blijkt er geen deurwaarderskantoor uit de dagvaarding en kan ik alleen betalen bij het incassobureau.

Mag 1 bedrijf zowel eiser, incassobureau als deurwaarder in 1 zaak spelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanaf het begin aan was het incassobureau laks. Er werden brieven gestuurd, er werd gebeld maar elke keer trapten ze in dezelfde smoes en betalingen bleven uit. Op mijn verzoek een ander nummer te bellen kreeg ik terug dat ze dat nummer niet hadden terwijl die bij het indienen van de vordering was opgegeven. Ik vraag mij ook af, of er niet eerst een aanmaning verstuurd had moeten worden vanuit zowel het incassokantoor als vanuit de originele vordering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor deurwaarder spelen mag hij zeker niet want die komt pas in actie na een gerechtelijke uitspraak. Is die civiele procedure waarover je rept, ook gevoerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee men heeft een dagvaarding betekend. Door een deurwaarder maar er staat niet duidelijk bij aan welk kantoor de deurwaarder verbonden is. Enkel dat het een kandidaat deurwaarder is verbonden aan een waarnemend deurwaarder. Verder geen logo of iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reken er maar op dat je niet met een deurwaarder te maken hebt gehad maar met iemand die zich voordeed als een deurwaarder.
Vraag de volgende keer naar zijn legitimatie hij moet deze tonen.
Artikel 13 in de volgende bron.
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/gerechtsdeurwaarderswet/1-gerechtsdeurwaarder-taken-bevoegdheden.htm
ronron1212
8 jaar geleden
Het incassobureau kan ook een deurwaarder opdracht geven voor invordering.

Antwoorden (2)

Er zijn gerechtsdeurwaarders die zich ook bezig houden met "gewoon" incassowerk. (Ze gebruiken dan het "gerechtsdeurwaardersbriefpapier" met de oranje leeuw als logo.)

Dat mag, want iedereen mag "gewoon" incassowerk uitvoeren, jijzelf ook.

Een gerechtsdeurwaarder is daarnaast een persoon die bepaaldewettijke taken kan uitvoeren, zoals het uitbrengen van dwangbevelen. Een "gewoon" incassobureau mag dat niet, dat moet namelijk een gerechtsdeurwaarder inschakelen voor acties die verder gaan dan de "laatste aanmaning".

Wat wel gebeurt, door incassobureaus die samenwerken met een gerechtsdeurwaarder, is dat het incassobureau de "laatste aanmaning" laat uitprinten op het briefpapier van de gerechtsdeurwaarder (met de oranje leeuw dus) maar nog met het bankrekeningnummer van het incasserende bedrijf. Dat schijnt te mogen en het kan voor een behoorlijk schrikeffect zorgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie: waar ik "dwangbevel" schreef, moet het "dagvaarding" zijn in dit geval.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij een gerechtsdeurwaarder kun je dus onderscheid maken tussen het werk dat hij doet als "gewone ondernemer" ('gewoon' incassowetk bijv.) en het werk dat hij doet als ambtenaar (ambtenaar) waarvoor wettelijke eisen gelden (dagvaardingen uitbrengen, vonnissen betekenen, beslagleggingen.)
Computoon
8 jaar geleden
Het is inderdaad wel makkelijk als je als incassobureau je eigen vorderingen op je klanten kunt afhandelen :)
Maar of dat nou erg geloofwaardig is...

Het instituut 'incasso bedrijf' is een vrij beroep en ook niet gebonden aan enige wettelijke regels. Iedereen kan 'out of the blue' een incassobureau beginnen.
Dat er daardoor heel veel kaf onder het koren zit hoeft geen betoog.

Incassobureaus leven bij de gratie van dreigen en intimidatie. Dat is hun handelsmerk.
Zelfs het opvoeren van zgn. deurwaarders die niet officieel erkend zijn schuwen zij niet. Zij mijden de kosten die ze moeten maken als zij hun incasso aan een echte deurwaarder moeten geven.

Slechts zelden komt het echter tot uitvoering van hun dreigementen omdat het voeren van civiele rechtszaken een dure aangelegenheid is en incassobureaus niet zelden in het ongelijk worden gesteld omdat zij hun zaken niet goed op orde hebben.
Dat is een risico dat zij uiteindelijk niet graag nemen en zeker niet voor relatief kleine bedragen.

In uw geval: u heeft uw vorderingen op een klant overgedragen aan een incasso bureau dat no cure no pay beloofde. Uiteindelijk heeft uw klant u wel betaald, waarschijnlijk na actie van dat incassobureau, zij het zonder de wettelijke rente en incasso kosten.
Normaliter berekent het incassobureau de incassokosten en renten aan de in gebreke zijnde klant en betaald u het ontvangen bedrag uit onder aftrek van de incassokosten.

Uw klant heeft die kosten dus kennelijk geweigerd en u uw hoofdsom betaald om van het gezeik af te zijn en dan ook nog rechtstreeks aan u en niet aan het incassobureau.
Als dat het geval is dan bent u voor de werkzaamheden van het incassobureau wel verplicht een vergoeding te betalen.
Misschien hoe minimaal ook, uw klant is tot betaling van de hoofdsom gekomen nadat het incassobureau tot actieve invordering is overgegaan.
Daaruit volgt dat de actie van het incassobureau een betaling heeft opgeleverd.
Dus een cure. In dat geval dient u wel de reële vergoeding te betalen voor de door het incassobureau geleverde diensten.

Dat u deze kosten en de gederfde wettelijke rente nu zelf moet opbrengen is aan u.
U kunt er voor kiezen deze kosten alsnog aan uw klant in rekening te brengen of het er bij laten zitten.