Samen huis kopen. 1 intentieverklaring, 1 flexibel contact. is NHG mogelijk?

Stel dat 1 iemand een intentieverklaring kan krijgen en de partner niet, kan dan het huis met NHG worden afgesloten, of is dat onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt rustig in je eentje een huis kopen, wanneer je salaris dat toelaat en daarop een hypotheek wordt verstrekt. Als je huis dan binnen de grens van de NHG valt, kan je gewoon NHG krijgen.
Je kunt dan met je partner zelf afspraken maken over haar bijdrage in de hypotheekrente, in de vorm van een huurbedrag.

Antwoorden (1)

Ja dat kan. Dat staat in de voorwaarden van NHG:
https://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Voorwaarden_bij_aankoop.pdf

Bron van inkomsten
Vaste baan
Bij inkomen uit een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, een vaste baan dus, wordt uitgegaan van het huidige inkomen zoals dat op de werkgeversverklaring wordt vermeld.

Nog geen vaste baan
Heeft u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, dus nog geen vaste baan, dan kan ook worden uitgegaan van het huidige inkomen volgens de werkgeversverklaring. Voorwaarde is dat uw werkgever de volgende verklaring afgeeft:
'Bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt de
arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij beëindiging daarvan opgevolgd door een
arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd'.

Wanneer u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft maar geen verklaring krijgt van uw werkgever, wordt uw toetsinkomen vastgesteld op basis van het gemiddelde inkomen over de afgelopen drie kalenderjaren. (zie onregelmatig werk / flexwerk)

Onregelmatig werk / flexwerk
Als u een flexibele arbeidsrelatie heeft (zoals seizoenswerk, uitzendwerk, werk als oproep- of invalkracht of werk op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd zonder verklaring) wordt het toetsinkomen vastgesteld op basis van het gemiddelde inkomen over de afgelopen drie kalenderjaren tot maximaal het inkomen verdiend in het laatste kalenderjaar. Eventuele inkomensvervangende uitkeringen (zoals ww en wao) mogen ook worden meegeteld.

Dit laatste wilde ze bij mij ook gaan doen in 2013 toen het erop leek dat mijn werkgever geen intentieverklaring wilde gaan geven. Maar op het laatste moment kreeg ik deze toch nog.

Een intentieverklaring is niet rechtsgeldig omdat dit een momentopname is. Dat heb ik nagevraagd bij mijn rechtsbijstandsverzekering. Toen ik dit aan mijn werkgever vertelde kreeg ik hem alsnog. M.a.w. De werkgever heeft de intentie mij te ontslaan wanneer ik een vast dienstverband moet krijgen, maar dat weet de bank niet.