Welke beroepstakpensioenfondsen vereisen dat ZZP'ers zich aansluiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De regering wil dit vereisen.

Antwoorden (2)

Net zomin als in België is een bijkomende pensioenfonds verplicht voor zelfstandigen. Dit leidt dikwijls tot drama's. Vanuit mijn ruime 20 jaar beroepservaring, adviseer ik zowel ik België als Nederland bij mijn klanten dat ze tegen hun 50st een bijkomende onroerend goed best hebben, zodat ze op pensioenleeftijd van een huur kunnen genieten als 'bijkomend' inkomen, en ben ik nooit voorstander geweest van pensioenfondsen e.d.

Zelfstandigen hebben immers meestal hun inkomsten nodig om continu te herinvesteren (behalve de laatste jaren voor stopzetting) en hun inkomsten via 'winstbejag' verder te behouden.

Want ook de derde beroepspijlers (dus buiten RSVZ België of AOW Nederland), brengen nauwelijks rente op. Je zet het geld als het ware al bijna beter op een gewone zichtrekening zodat je er altijd aan kunt, ook al derf je daardoor een 'fiscaal' voordeel NU.

In België kun je immers bij VAPZ en andere 'constructies' niet MEER vervroegd aan je pensioenkapitaal (in tegenstelling tot vroeger waarbij je je kapitaal kon herafkopen tegen een belasting, belastbaar in dat jaar van afkoop), maar eigenlijk betaal je zo pensioenen van o.a. onze huidige politici die uit een cultuur kopen waar vooral de staat boven zijn/haar stand leefde (België en Nederland hebben een gigantische staatsschuld zoals Griekenland, in tegenstelling tot Bulgarije met bijv. 15% slechts, die dan ook slechts 10% VB en PB, personenbelastingen heffen).

Bij een dalende economie, zullen er echter sukkelaars ontstaan bij de ZZP'ers tegen pensioenleeftijd (zoals in de V.S. waar men ook nog eens sociaal zelf voor de nodige verzekeringen moet zorgen; in België werden kleine risico's ook recent VERPLICHT maar ook dat was een vergiftigd cadeau door de veel te hoge kostprijs: van 17% naar 23% sociale bijdragen op je netto inkomen, waar de belastingdruk soms al boven de 50% stijgt, wat blijft netto nog over?) en daarom de druk om die pensioenpijler verplicht te maken (lijkt erg op oude communistische stelsels intussen).

Wees zelfstandige als een goed huisvader: voorzichtig in uitgaven, dynamisch in werken en ondernemen en werk veel uren. En beleg uw winsten bij voorkeur in onroerend goed zodat u het later kunt herverkopen of nog beter verhuren voor een degelijke prijs.

Alhoewel de waanzinnige nieuwe energienormen nu ook deze 'welvaart' bedreigen.

Onze rechtstelsels en overheden zijn hoogst... onbetrouwbaar geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ZZP'er s die werkzaam zijn als schilder, glaszetter zijn verplicht zich aan te sluiten bij een bedrijfspensioenfonds, evenals stukadoors. Zie bijgaande link.