ouders willen mijn financieen (spaargeld) blijven beheren (ook als ik straks op mezelf woon) hebben zij dit recht?

Mijn ouders hebben de afgelopen 12 jaren mijn uitkering op hun rekening laten storten vanuit 'bescherming' zodat ik niet teveel geld opmaak.
Volgens hun blijft het wel mijn geld, maar zij willen het gespaarde geld niet weer overmaken op mijn rekening omdat ze bang dat ik het spaar geld ga aanbreken om tekorten aan te vullen, hebben zij dit recht? Wie moet ik inschakelen om dit geld weer terug te krijgen? Nu ik nog thuis woon moet ik daar maar vrede me hebben, maar als ik straks op mezelf woon willen zij dit nog steeds beheren, ze komen nu ineens ook met argumenten zoals "Wij hebben ook nooit kostgeld gevraagd" en "Dankzij ons heb jij nu veel gespaard" wat kan ik doen? wat nu?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot je 21e zijn je ouders nog financieel voor jou verantwoordelijk. Na die tijd kunnen ze in ieder geval geen geld achter houden van jou.
ronron1212
9 jaar geleden
Jouw uitkering van de afgelopen12 jaar? hoe oud ben je dan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28 jaar
ronron1212
9 jaar geleden
en dan heb je als je thuis woont al 12 jaar een uitkering welke dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik schat in dat ze al ruim 10 jaren mijn spaargeld beheren, ik krijg aangepast geld, de rest komt op hun rekening te staan, reden is zoals ik al eerder zei vanuit 'bescherming', maar zo leer je het nooit, omgaan met mijn eigen financieen, ik woon nog bij hun thuis, en ze willen dan mijn spaargeld of mijn volledige maandelijkse uitkering geven, wat moet ik doen? wie kan ik inschakelen? sta ik in volledig in mijn recht? Wat adviseren jullie mij te doen?
ronron1212
9 jaar geleden
Waar kwam dat spaargeld vandaan werkte je? kreeg je ergens anders geld vandaan?
Ritsuka
9 jaar geleden
Je weet dus niet eens hoeveel geld je hebt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sta je onder curatele?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het geld is komt weg uit een uitkering, ik heb daar altijd recht op gehad en dat heb ik nog steeds. Ik weet hoeveel geld ik heb. Ik heb nooit onder curatele gestaan, en sta dat nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al het maandelijkse geld vanuit mijn uitkering komt op mijn ouders rekening te staan. Van dat geld krijg ik een paar tientjes als ware zakgeld. Ik ben nu 28 en vanaf mijn 18de wordt dus maandelijks mijn uitkering en geld gestort op hun rekening, door de jaren heen heb ik dus wat geld gespaard, ik weet ongeveer hoeveel het is. Als ik straks op mezelf ga wonen, en ze willen het blijven beheren, wie moet ik dan inschakelen?
ronron1212
9 jaar geleden
Je vraagt maar steeds wie kan ik inschakelen maar vertel eerst eens over welk geld gaat het waar je recht op had op je 18 jaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het geld dat ik krijg vanuit mijn uitkering. Maandelijks wordt er door mijn arbeidsongeschiktheid geld gestort op mijn ouders hun rekening, geld dat eigenlijk op mijn rekening moet staan, maar ik heb dat toegelaten, omdat ik thuis wou blijven wonen bij mijn ouders.\
Zij zeiden altijden dat ik dat gespaarde geld mee kon krijgen als ik eenmaal op mijzelf zou wonen zou ik dat spaargeld mee krijgen, maar nu willen ze het dus blijven beheren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om Wajong.
ronron1212
9 jaar geleden
Ok eindelijk. Als je ouders je niet het recht over je geld geven zul je hun duidelijk moeten maken dat je er recht op hebt. Dat jij kunt doen met jou geld wat je wil. Zij kunnen kostgeld aan je vragen. Bel eerst de uitkeringsinstantie dat het geld naar jou rekening moet worden over gemaakt. Je spaargeld zullen ze moeten overmaken naar jou rekening anders ga eens langs het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, alleen kan ik nu geen mijn spaargeld en wajong inkomsten niet krijgen, want ik woon bij hun thuis. Dat betekent dat ik pas al mijn geld krijg als ik op mezelf woon. Hun hebben volgens mij wel het recht mij voor de keuze te laten staan om of bij hun te blijven wonen en dat zij mijn wajong + spaargeld beheren, of dat ik op mezelf ga en ja dan moeten al het geld wel geven ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ineens wordt gezegd "Wij hebben al die jaren ook geen kostgeld van je gehad, je betaald ons maar van al die afgelopen jaren kostgeld"
Dit is natuurlijk niet eerlijk en leuk om te zeggen. Dan hadden ze dat toch al jaren geleden moeten vragen, of uit hun zelf moeten inhouden van mijn uitkering? Ze kunnen toch nu niet ineens geld gaan vragen voor het thuiswonen, zo ineens na al die jaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke ja behalve vanaf nu, dat is wat mij betreft ook prima.
Maar ze willen helemaal geen kost geld van mij hebben, ze gebruiken het nu ineens puur omdat ze vinden dat ik mijn spaargeld niet mag aanbreken voor wat dan ook, en dat is natuurlijk mochten ze dit menen onterecht.
ronron1212
9 jaar geleden
Als er geen onder bewindstelling is of iets dergelijks hebben ze dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, ik sta niet onder bewindvoering van mijn ouders, of iemand anders, dat heb ik nooit gehad en nog steeds niet.
Ze het recht mij wajong en spaargeld te beheren, want ik woon nog thuis. Tuurlijk kan ik aanspraak maken op mijn eigen wajong geld en spaargeld maar zij hebben hun het recht mij uit hun huis te zetten.
ronron1212
9 jaar geleden
Ze hebben geen recht om je geld te ontvangen wat van jou is ze kunnen kostgeld vragen. Ja ze kunnen je zeggen te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, alleen dan hebben hun wel het recht om mij de deur te wijzen zeg maar. Ik ben van plan binnen een paar jaren eigen woonruimte te vinden, maar zolang ik hier dus woon zit de situatie zo in elkaar.
Het klopt toch dat ze altijd kunnen zeggen "Ok jij heb je uitkering op je eigen rekening, maar dan willen wij jou hier niet meer thuis hebben".
Dus je snapt het Dillema wel toch?
ronron1212
9 jaar geleden
Nee dat is een raar dilemma je kunt je ouders gewoon kostgeld betalen. Zij hebben geen recht op je geld verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zij hebben ook geen recht op mijn geld, maar ze kunnen (dat blijkt ook wel) mijn uitkering laten storten op hun rekening en geld sparen (wat ook gebeurd is) ik kan natuurlijk (las ik hier al) de uitkering op mijn rekening laten storten, dat is dan prima maar dan mag ik niet meer thuis wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kostgeld aan hun betalen willen ze niet, ze zeggen mijn geld niet nodig te hebben. Hun willen mijn zo ik weet gewoon beschermen, wat niet echt gezond meer is als je al volwassen bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, en ik wil even nog niet naar een juridisch loket. Als ouders jarenlang het geld van mijn uitkering dat ik maandelijks krijg, op hun rekening storten, en ik wil het terug hebben, na mijn eigen rekening laten overmaken, dan sta je toch altijd in mijn recht juridisch gezien? Nogmaals, ik ben ouder dan 21 ben niet verstandelijk beperkt of ben ooit onder curatele gesteld. Stel ze willen het blijven beheren ook als ik eenmaal op mijzelf woon, maar ik wil dat niet, dan krijg ik toch gewoon altijd gelijk wettelijk gezien?
ronron1212
9 jaar geleden
ja het is jou geld.

Antwoorden (2)

Je kunt bij het UWV je rekeningnummer laten wijzigen, zodat je uitkering op je eigen bankrekening wordt gestort, als je een eigen bankrekening hebt, anders een bankrekening openen. Daarmee heb je je spaargeld niet, maar maandelijks wel een inkomen dat je vrij kunt besteden. Het lijkt mij inderdaad belangrijk dat je zelf je geld kunt beheren, op een dag zullen je ouders er niet meer zijn en dan?
Praat er eens over met iemand die je vertrouwd, liefst iemand met verstand van zaken, zodat je te weten komt hoe je ook je spaarrekening zelf kan beheren. Met geld om leren gaan, is juist voor mensen met een beperking zeer belangrijk. Neem eens contact op met MEE, zij kunnen je hierbij begeleiden en ingrijpen als het mis dreigt te gaan, maar je gemeente kan je hiermee ook helpen.
Goed dat je deze stap zet, dat is een van de eerste stappen naar het volwassen worden. De jongeren bankpassen zijn er niet voor niets, je ouders moeten leren hoe ze jou zelfstandig leren worden, loslaten hoort daar ook bij.
Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Tenzij jij dit niet zelfstandig zou kunnen en er bewindvoering was aangevraagd zodat jouw ouders over jouw rekening konden beschikken, mag dit alleen met jouw toestemming, zonder jouw toestemming moeten ze dat vanaf jouw 21ste jaar aan jouw overlaten.
Het is de taak van ouders hun kinderen zelfstandig te leren zijn, niet om dat te beletten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Herstel, jouw ouders hadden dit vanaf je 18de jaar aan jou over moeten laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen verstandelijke beperking en heb mijzelf nooit in de schulden gewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zogauw ik mijn uitkering laat storten op mijn eigen rekening dan merken mijn ouders dit, en dan gaan ze waarschijnlijk zeggen ga maar weg en ga maar op jezelf wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga dan eerst contact opnemen met MEE, zij kunnen je hierin ondersteunen en zijn ook bereidt je ouders duidelijk te maken waarom dit zo belangrijk is. Misschien is er ook een stichting, plek voor mensen met jouw beperking, ook zij kunnen jou en hen hier informatie over geven. Je bent geen klein kind meer, die aan het handje moet worden gehouden, je bent een volwassen man/vrouw die zelf beslissingen kan nemen. Zorg dat je die hulp krijgt en dat je vrij van je ouders komt op financieel gebied, maar ook leert alles wat verwacht wordt van een volwassen persoon te kunnen. Denk er eens over na of het niet beter is voor jou, eventueel begeleid zelfstandig te gaan wonen.
Deze vraag was je eerste stap, nu moet je zelf doorlopen. Maar zorg dat je te weten komt, waar je terecht kunt met vragen. Zoek eens op internet gericht naar jouw aandoening, daar kom je vaak veel te weten.
Of je ouders daar wel of geen recht toe hebben, hangt van een aantal factoren af. Met name de leeftijd en wat we juridisch je handelingsbekwaamheid noemen, spelen daarin een belangrijke rol.

In principe is het zo, dat je vanaf je 18e volledig baas over je eigen leven bent. De wet stelt dan dat je volwassen bent en dat je dus zelf beslissingen mag nemen. Je ouders hebben dan eigenlijk niets meer over je financiële huishouding en andere beslissingen te zeggen. Let wel: dat is de basisregel. Er zijn een aantal uitzonderingen, waarvan ik niet weet of die op jouw situatie van toepassing zijn (en dat is ook niet iets om hier te bespreken ;-)).

Met dit soort juridische vragen kun je het beste contact opnemen met het Juridisch Loket. Hier zitten ervaren juristen die je gratis van advies kunnen voorzien. Meer informatie kun je uiteraard op hun website vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, en ik wil even nog niet naar een juridisch loket. Als ouders jarenlang het geld van mijn uitkering dat ik maandelijks krijg, op hun rekening storten, en ik wil het terug hebben, na mijn eigen rekening laten overmaken, dan sta je toch altijd in mijn recht juridisch gezien? Nogmaals, ik ben ouder dan 21 ben niet verstandelijk beperkt of ben ooit onder curatele gesteld. Stel ze willen het blijven beheren ook als ik eenmaal op mijzelf woon, maar ik wil dat niet, dan krijg ik toch gewoon altijd gelijk wettelijk gezien?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je het hierboven beschrijft, is er inderdaad geen enkele regel die je in het ongelijk stelt. Je hebt dus alle recht om zelf je geld te beheren.