betaal je bij twee contracten, bij dezelfde werkgever, meer sociale lasten?

Wanneer je bij dezelfde werkgever twee functies hebt, een in een lagere loonschaal dan de ander, en per functie een aparte loonstrook ontvangt, betaal je dan meer sociale lasten dan wanneer alles op één loonstrook verwerkt wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.1K

Het beste antwoord

Nee, want een werknemer betaalt in het geheel geen sociale lasten. De werknemersverzekeringen (ww, wia...) en ook de Zvw zijn al enkele jaren werkgeverslasten geworden. Daarom zie je ze ook niet meer op je loonstrook staan.

In het slechtste geval wordt er (per saldo) wel te weinig loonheffing ingehouden. Stel nu dat je in baan 1 een fiscaal jaarinkomen hebt van 40.000.- en in baan 2 een fiscaal jaarinkomen van 20.000.- dan kom je bij afzonderlijke loonstroken met de top van je inkomen niet verder dan de 42%-schaal. Dat er dan per saldo te weinig loonheffing is ingehouden, zie je bij het doen van aangifte Inkomstenbelasting waar alle inkomens worden samengeteld en alles opnieuw wordt doorgerekend.
Zou je in 1 baan een fiscaal jaarloon hebben van 60.000.- dan zou de top van het inkomen in de 52%-procentsschaal komen liggen omdat we een progressief belastingtarief hebben. Bij 2 banen met in totaal datzelfde fiscaal loon moet dit tekort aan ingehouden loonheffing worden 'ingehaald' en die correctie vindt plaats bij de aanslag voor de inkomstenbelasting.

Zo kan het ook fout gaan als je bij allebei de banen bij de werkgever de loonheffingskorting op J hebt staan. Het risico bestaat dan dat je per saldo te veel loonheffingskorting krijgt en ook dit wordt rechtgetrokken bij de aangifte inkomstenbelasting.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook bedankt.

Andere antwoorden (1)

Nee. Je inkomsten worden gewoon bij elkaar geteld, en worden als één inkomen beschouwd, waar je belasting en premies van betaalt.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Als aanvulling: Het gebeurt wel eens, dat je in eerste instantie teveel sociale lasten betaalt (of te weinig, maar een goede afdeling salarisadministratie vermijdt dat), omdat je twee functies hebt en het precieze bedrag moeilijk te berekenen is. Dit kun je laten corrigeren via je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.