Hoe eenvoudig of complex verdienen de grote energieleveranciers in Nederland hun geld?

Energieleveranciers lijken te doen alsof ze besparing willen aanmoedigen, maar dit zou bijzonder ongunstig zijn voor hun inkomsten. Echter levert het mogelijk weer nieuwe klanten op. Daarentegen zijn er via de overheid bepaalde eisen gesteld over vervuilingen, waar in de regel toch wel geldt dat minder vervuiling meer kosten meebrengt.

Ik vroeg mij daarom af of de energieleveranciers mogelijk subsidies krijgen van de overheid of hoe het mogelijk is dat ze hun winst behouden ondanks dat ze mensen stimuleren te bezuinigen, ze als maar aan strengere ''vervuilingscriteria'' moeten voldoen.

Natuurlijk moeten alle energieleveranciers zich aan dezelfde wetten houden in Nederland, maar is er bijvoorbeeld ook ''stroom uit het buitenland''? Mogelijk hebben deze bedrijven dan weer minder strenge regels en kunnen het zo goedkoper leveren. Anderzijds is het technisch lastig energie te 'transporteren' over grote afstand omdat je dan weer te maken krijgt met verliezen of juist risicovolle infrastructuren.

Zo dacht ik een keer gelezen te hebben dat als iets van één derde van de sahara volgeplant werd met zonnepanelen, het heel Europa van energie kon voorzien. Om de energie echter in Europa te krijgen zou het zo veel weerstand doorlopen dat het weer onmogelijk te realiseren was. (orde van grootte kan afwijken)

Is het zo eenvoudig als: De concurrentie moet aan de zelfde regels voldoen, hebben dezelfde moeilijkheden en besparing stimuleren trekt klanten, of zit er meer achter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Energielveranciers krijgen hun geld van de afnemers, klanten zoals wij, bedrijven etc dmv de maandelijkse voorschotbedragen en de correcties van de jaarafrekeningen. Tevens krijgen ze vastrecht vergoedingen. Dit zit ook in de voorschotbedragen. Dit zijn geen vaste tarieven, prijs per je of bij gas per m3. Door de gaswet is de energiemarkt vrij. Dus je kan overal in Nederland energie afnemen.
Energiebedrijven geven voorlichting ivm besparing van energie. Dat lijkt tegenstrijdig maar ze verstrekken van oudsher energie adviezen. Met name de 'oude' grote leveringsbedrijfen, zoals NUON etc, doen dat nog. Je ziet het niet zo vaak meer. Volgens mij doet de overheid, dmv Sire, hier meer reclame in.
Subsidies krijgen ze niet.bze moeten zich natuurlijk wel aan bepaalde afspraken houden die door de overheid opgelegd worden. Denk bv de afspraken die uit het Kyoto rapport door landen zijn gemaakt. Het gaat dan om uitstoot van oa CO2 die kolencentrales ed uitstoten om energie op te wekken.
Natuurlijk kopen deze energiebedrijven, met name stroom, uit het buitenland. Zij sluiten daar 'goedkopere ' contracten mee die dan doorverkocht worden tegen een iets hogere prijs aan de consumenten. Hier verdienen ze dus ook aan.
Door de vrije markt krijg je dus concurrentie. Dus de marktprijs wordt zo bepaald.
Hiervan moeten de energiebedrijven kun kosten mee betalen. Je ziet dat grote bedrijven die niet voldoende met de markt zijn meegegaan, zoals NUON, het moeilijk hebben. Redenen zijn oa de grote overhead. Reorganiseren is dan een manier om kosten op lange termijn te drukken en het voortbestaan te garanderen.