Scheelt het veel in energieverbruik als ik een paar radiatoren dichtdraai?

In mijn woning heb ik 10 radiatoren. 3 daarvan zitten in kamers waar ik niet zo vaak kom. Scheelt dat in m'n energierekening ( is dat 30%?) of is het verwaarloosbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Je moet dan natuurlijk wel de deuren naar die "koude" kamers dichthouden.

Het beste antwoord

Het is absoluut niet verwaarloosbaar maar vanaf hier kan ik de besparing niet in % uitdrukken want dat hangt af van de grootte van die kamers. Dichtdraaien scheelt altijd in de portmonnee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie Freek. Even hypothetisch gesteld dat ik 10 gelijke radiatoren in 10 gelijke kamers heb. Wat is dan de % besparing per dichtgedraaide radiator?
Reddie
9 jaar geleden
@marcoho , zoals je waarschijnlijk al vermoedt zit in je geschetste symmetrische geval in de buurt van de 10%.
Behalve dat het rendement van de ketel niet 100% is. Dus die moet je eerst verrekenen.