Spelen makelaars (soms) spelletjes?

Goedendag,

De situatie is als volgt:

Wij hebben een leuk huisje op het oog dat nu al zo'n 2 jaar te koop staat. Dit wordt ons eerste koophuis, dus we hebben nog weinig ervaring met het hele proces. Morgen willen we met een aannemer langs gaan om erachter te komen of er grote gebreken zijn in de woning.

Vandaag belde de makelaar met de mededeling dat er een goed bod is gedaan op de woning door een andere partij. We gaven aan dat we eerst langs willen gaan met de aannemer en dan ons bod zullen uitbrengen. Makelaar gaf aan dat ze zal proberen om het te rekken.

Ik vraag me af of dit echt waar is, of dat dit een bekend trucje is dat makelaars gebruiken om te zorgen dat men snel een bod doet of het bod dat ze in gedachten hadden hoger maken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke situaties? Doen makelaars vaker alsof er een andere partij is met een hoger bod op het moment dat je interesse toont in een woning?
Het kan natuurlijk ook heel toevallig zijn dat er nu een andere partij interesse heeft (in die 2 jaar dat het huis te koop stond), maar ik dacht het kan geen kwaad om naar de ervaringen van anderen te informeren.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een verkopen makelaar wil voor.zijn cliënt zoveel mogelijk geld verdienen...en ja, daar worden allerlei trucjes voor uit de kast getrokken. Soms tot zeer dreigend " als je mu niet beslist dan...."
ronron1212
9 jaar geleden
Neem je eigen makelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nette makelaar zal - als het waar is dat er een andere geïnteresseerde is - eerst de andere partij de tijd geven om het bod gestand te doen. Ondertussen kan hij jullie natuurlijk wel de gelegenheid geven om het huis te bezichtigen en te beoordelen. Maar laat je niet leiden door wat de makelaar zegt. Neem je tijd om een oordeel te vellen, het is een fikse investering voor langere tijd. Een beslissing onder druk pakt niet altijd goed uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan dat een makelaar een spelletje met je speelt maar dan is het geen goede makelaar. Een goede betrouwbare makelaar behandelt zijn cliënten netjes. Doe wat ronron1212 zegt, neem je eigen makelaar want die komt voor jou en alleen voor jou op.
Poet
9 jaar geleden
Zorg dat je goed zicht heb op de staat van het huis. Steek daarvoor maar een paar honderd euro in zo'n bouwkundigonderzoek door vereniging eigen huis.
https://www.eigenhuis.nl/webwinkel/keuringen/bouwtechnische-keuring/ Doordenk zaken die belangrijk voor je zijn, ook op termijn (werkgelegenheid binnen 45 min reizen, voorzieningen voor evt kinderen, landelijk / stedelijk thuisgevoel, bereikbaarheid familie, klusgevoeligheid van het huis, levensloopbestendigheid van de indeling van het huis, etc). Kijk hier even hoe de bevolking zich gaat ontwikkelen. Krimp betekent ruwweg een stevige waardedaling in de periode dat je er zult wonen. Plus wegvallen van voozieningen (OV, winkels, etc). En groei betekent het omgekeerde http://www.avs.nl/artikelen/krimppijnaanderandenvannederland Bedenk dan wat je max wil betalen voor dat huis (dat is een bedrag dat een stuk lager is dan het bedrag dat je kan betalen). Ga er maar vanuit dat een bod van 70% van de vraagprijs heden ten dage een serieus bod is. Als je dat hebt gedaan dan zal het huis vast niet verkocht worden aan een ander zonder dat jij eerst nog de gelegenheid krijgt om je bod nog aan te passen. Behalve misschien op toplocaties zoals centrum Amsterdam.

Het beste antwoord

Dit kan natuurlijk een truc zijn om te voorkomen dat jij te ver gaat onderbieden, want een huis dat al 2 jaar te koop staat, daar komen ook biedingen op binnen die niet echt welkom zijn.
Ikzelf heb deze situatie wel eens meegemaakt, maar dan in een andere tijd, toen huizen zelden lang te koop stonden. Zelfde boodschap van de makelaar en ik dacht dat zal wel loslopen. Niet dus, huis was 2 dagen later verkocht.... aan een ander.
Maar goed, je zegt het is je eerste huis, dus ik kan je één advies geven. Er staan in Nederland 250.000 huizen te koop. Daar zitten heel erg veel leuke huizen bij, ook in jouw prijsklasse en jouw smaak. Als beginner heb je de neiging "verliefd" te raken op een leuk huis. Dus laat je niet gek maken. Er zijn genoeg andere huizen en volgende maand zijn er weer nieuwe.
Daarnaast geldt op dit moment een kopersmarkt. Kopers hebben alle keuze en zijn koning. Verkopers hebben de grootste moeite hun huis te verkopen en zitten vaak met dubbele lasten. Profiteer daarvan. Jij hoeft geen huis te verkopen vóórdat je koopt, je hebt je handen vrij.

Dus kort gezegd: Neem de tijd, geen haast, laat je niet gek maken. Jij bent koning klant, zij zitten met een (nu al 2 jaar) onverkoopbaar huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt! Ik kon eigenlijk niet kiezen, jullie hebben mij allemaal zeer waardevolle antwoorden gegeven :-)

Andere antwoorden (4)

Wil je echt weten of de makelaar aan het bluffen is? Geen probleem.
Bel de makelaar op en zeg dat je afziet van de aankoop omdat er een derde in het spel is, je zal aan de reactie al snel horen of er een derde in het spel is.
Daarna geef je door dat de makelaar je steeds mag bellen moest de derde partij geen interesse meer hebben om opnieuw te onderhandelen.
Wedden dat de makelaar je zal terugbellen dat de derde partij toch geen bod wil uitbrengen ...
Dan sta in je in een sterkere positie om opnieuw te onderhandelen en eventueel de prijs te doen zakken.
Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen dat de verkoop ook effectief kan verloren gaan.

Maar zoals anderen zeggen: laat je vooral niet gek maken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) Hahaha! Precies. Als je verliefd bent op een meisje laat je je toch ook niet door haar per direct in het huwelijksbootje lokken omdat ze zegt dat er ook een andere kerel is!
In deze is de makelaar de expert en de koper een leek. Vooral als je weinig ervaring hebt in het kopen van een huis, dan kun je redelijk in verwarring raken door experts.
Mijn advies trek je niets aan van de mededeling van de makelaar. En doe als deze mededeling er niet is. Dan speel je niet mee in zijn spelletje.

De onderhandeling begint al op het moment dat je interesse toont. En een makelaar is een zeer goede onderhandelaar en zal alle middelen inzetten om te komen tot een goede prijs.

Een aannemer heeft meer ervaring, dus ga langs met de aannemer en vraag zijn advies. Wat het huis echt waard is.

Het is allemaal te toevallig dat juist om het moment dat gekeken wordt een andere partij interesse heeft.

Zie het als een openingszet van de makelaar. Je kunt kiezen om je eigen plan te trekken dus de zet negeren. Je kunt ook mee gaan en gokken dat het een bluf is. Dus de makelaar zit erg omhoog en probeert te verkopen. En zet druk op de ketel.

De feiten zijn het huis staat 2 jaar te koop en de eigenaren verkopen het niet zelf, maar via een makelaar. Verzamel zo veel mogelijk feiten en neem je tijd. En ga op je eigen gevoel af. En waarom staat het huis al 2 jaar te koop. Is de prijs te hoog en willen de eigenaren niet zakken. Veel vragen die een aankoop makelaar kan beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier dan een antwoord van een makelaar :-).

Ja, soms spelen makelaars spelletjes. Ik word gelukkig genoemd:"de uitzondering op de makelaars", dus dat zie ik maar als een compliment.

In alle voorgaande antwoorden en reacties zitten kernen van waarheid. Echter, ik mis hierin het verbod van een makelaar om hoog spel te spelen, dit is vastgelegd in alle lidmaatschapcodes(NVM/VBO/VastgoedPro). Makelaars moeten namelijk integer zijn en dien ook als zodanig te handelen, ondanks dat zij belang hebben bij een zo hoog mogelijke prijs voor de opdrachtgever (bij verkoop uiteraard).

De makelaar mag meerdere biedingen in ontvangst nemen, hij mag echter maar met 1 partij onderhandelen. Als ik mezelf verplaats in deze case zou ik als makelaar inderdaad rekken met een reactie op een eerste bod (je bent pas in onderhandeling als je inhoudelijk een tegenvoorstel doet), tot ik de inhoud van het tweede bod ken, en dan verder gaan met het beste bod. In een zaak waarbij het huis al twee jaar te koop staat heeft de makelaar er heel weinig belang bij om jou af te schrikken, en gezien de erecode verwacht ik dan ook dat de makelaar je gewoon netjes heeft geïnformeerd om juist te voorkomen dat je straks boos bent omdat je niet wist dat er ook een andere partij was.

Mijn advies zou dan ook zijn om het tempo een beetje op te voeren zodat je snel kan gaan kijken met een expert (liever een bouwkundige keurder dan een aannemer (eerlijker beeld van kosten en een uitgebreider rapport kost ca. 350 euro)). Het rapport heb je binnen enkele dagen in je bezit waarbij dan de kosten staan op korte termijn, middellange termijn en lange termijn. Bij huizen jongen dan tien jaar hoef je dit niet echt perse te doen, tenzij je echt op zeker wilt spelen of er een duidelijke aanleiding voor is. Je hebt echter wel een onderzoeksplicht dus vanuit die gedachte is het zeker aan te bevelen.

Een eigen makelaar kun je overwegen, in een dergelijk geval zoals nu zou dit niet meer dan € 995 moeten kosten om je te laten begeleiden. Je weet dan zeker dat er ook een makelaar is die jouw belangen behartigd en dat je niet misleid wordt.

Mocht je meer info willen stuur me maar een pb dan zal ik je wel wat verder helpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zodra je langs bent geweest met een bouwkundige kun jij beoordelen of je wel of geen bod gaat doen en wat je max. bod zal zijn. Vanaf dat moment kun je de snelheid er weer uit halen, immers zodra je een goed bod hebt gedaan is het aan de andere partij en kun je je tactiek verder gaan bepalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het meegemaakt dat het gebeurt.
Gewoon eigen plan trekken en neem de tijd die je nodig hebt. (al kan het ook waar zijn, dat risico moet je dan maar nemen)