Als loterijverlies de zaak wint, krijgt dan iedereen die tussen 2000 t/m 2007 via de bank heeft deelgenomen, dan automatisch een bedrag terug?

Krijgen ook niet-deelnemers aan loterijverlies, die in de bewuste periode wel een lot via de bank of giro hebben gekocht, (een deel van) het inleggeld terug? Ik begrijp niet goed waarom de stichting "loterijverlies" is opgericht. Immers, als de loterij niet eerlijk is uitgevoerd, spreekt het toch vanzelf dat alle deelnemers hun inleggeld retour moeten krijgen. Het gaat immers om staatsgeld.

9 jaar geleden
1.1K
Ivana
9 jaar geleden
Je moet je in ieder geval aanmelden bij 'loterijverlies'. Dat kost 35 euro. Je krijgt natuurlijk niet je hele inleg terug (?), maar een percentage van de misgelopen kans doordat ze ook niet verkochte loten hebben mee laten trekken, wat niet mag.
SimonV
9 jaar geleden
Hier een hele discussie erover:
http://www.nujij.nl/economie/massale-toeloop-bij-loterijverlies.31062150.lynkx Ik kan me niet voorstellen dat mensen die zich niet bij loterijverlies hebben aangesloten, niets krijgen. In dat geval zou iemand anders wel "loterijverlies2" starten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij gaat er niks uitgekeerd worden. Ik denk namelijk dat je moet aantonen dat je loten gekocht hebt op basis van de kans die de staatsloterij heeft gecommuniceerd. En dat je daarna keihard moet aantonen dat je dat lot NIET gekocht zou hebben als je geweten had dat de kans een paar % minder was dan dat de staatsloterij in zijn communicatie gemeld heeft. Dat kun je zo ongeveer alleen maar aantonen als je bij het kopen van het lot een aangetekende brief naar de staatsloterij hebt gestuurd dat je dat lot gekocht hebt op basis van de door hun gecommuniceerde kanspercentages en dat je, als deze achteraf niet blijken te kloppen, je geld terug wilt. Er is waarschijnlijk geen Nederlander die dat gedaan heeft. Los van dat de staatsloterij niet goed gecommuniceerd heeft en daarvoor dus terecht op de vingers is getikt, vraag ik mij af wie er, behalve een bataljon advocaten, nu beter gaat worden van deze hele excercitie.
Computoon
9 jaar geleden
En áls er al uitgekeerd gaat worden, dan gaat 20% van de uitkering van de mensen die via Loterijverlies hebben geclaimd, naar Loterijverlies. Maar dit staat ook in de regels van Loterijverlie.

Antwoorden (1)

Dat is juridisch een complexe zaak:
1. De staatsloterij kan proberen het zo te spelen dat iedereen voor een claim individueel een zaak moet starten. Een argument daarvoor zou kunnen zijn dat mensen individueel hard moet maken dat ze de loten NIET gekocht zouden hebben als ze anders geinformeerd zouden zijn
2. De staatsloterij kan proberen het prijzengeld dat de claimers gewonnen hebben terug te vorderen. Het lijkt mij namelijk niet helemaal fair dat je wel je geld terugvordert op basis van verkeerde voorlichting maar dat die opeens niet zou gelden als je een bedrag gewonnen hebt

Wat zeker is, is dat niemand automatisch zijn geld terug gaat krijgen. Of je moet claimen via de stichting of je zult individueel moeten claimen, maar er zullen niet veel mensen zijn die daarvoor de kosten kunnen of willen dragen.

In je vraag zeg je dat de loterij niet eerlijk is uitgevoerd. Dat is fout. De loterij is wel eerlijk uitgevoerd er is alleen niet correct gecommuniceerd over het kans percentage. De trekkingen zijn wel gewoon eerlijk uitgevoerd.

Persoonlijk denk ik dat er niemand geld terug gaat krijgen. Ik denk namelijk dat je moet aantonen dat je loten gekocht hebt op basis van de kans die de staatsloterij heeft gecommuniceerd. En dat je daarna keihard moet aantonen dat je dat lot NIET gekocht zou hebben als je geweten had dat de kans een paar % minder was dan dat de staatsloterij in zijn communicatie gemeld heeft. Dat kun je zo ongeveer alleen maar aantonen als je bij het kopen van het lot een aangetekende brief naar de staatsloterij hebt gestuurd dat je dat lot gekocht hebt op basis van de door hun gecommuniceerde kanspercentages en dat je, als deze achteraf niet blijken te kloppen, je geld terug wilt. Er is waarschijnlijk geen Nederlander die dat gedaan heeft.

Los van dat de staatsloterij niet goed gecommuniceerd heeft en daarvoor dus terecht op de vingers is getikt, vraag ik mij af wie er, behalve een bataljon advocaten, nu beter gaat worden van deze hele excercitie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stichting communiceert zelf ook niet al te gelukkig, prominent op de site: Heeft u gedurende de periode 2000 tot 2008, of een deel daarvan, met bijvoorbeeld 1 lot per maand meegespeeld, dan betaalt u totaal 35 euro inschrijfgeld, ongeacht de periode. Heeft u gedurende een periode met 2 loten meegespeeld, dan betaalt u eenmalig 12,50 euro extra. Van een daadwerkelijk uitgekeerd bedrag ontvangt u 80%. Ik lees dat als dat de staatloterij 100 miljoen schadevergoeding moet krijgen, ik daar dan 80% van krijg. Benieuwd hoe ze dat gaan doen mochten ze ooit winnen ;-)