Verschil tussen oude Wajong en nieuwe Wajong?

Wat is precies het verschil tussen oude Wajong (voor 2010) en nieuwe Wajong (vanaf 2010)?

Ik heb op de site van UWV een berekening gemaakt. Een vriend van mij werkt deels naast zijn Wajong. Het blijkt dat als hij overstapt naar de nieuwe Wajong, zijn aanvulling op zijn loon iets hoger wordt.

Hij verdient nu 1400. Bij oude Wajong wordt zijn aanvulling 0 euro en bij nieuwe Wajong ongeveer 100 euro.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
ronron1212
9 jaar geleden
Kunt u nu of in de toekomst werken? Dan kunt u er voor kiezen om over te stappen naar de nieuwe Wajong (Wajong aangevraagd tussen 2010 en 2015). De nadruk ligt dan in de eerste plaats op uw mogelijkheden om te werken en niet op de uitkering. In de nieuwe Wajong zijn er meer mogelijkheden om u te helpen bij het vinden en behouden van een betaalde baan. Wat een overstap naar nieuwe Wajong precies voor u betekent, hangt af van uw situatie.

Antwoorden (1)

Beste Johan,

Je wilt graag weten wat het verschil is tussen de oude Wajong en de nieuwe Wajong wanneer het gaat om verrekening van inkomsten.

De oude en nieuwe Wajong zijn verschillende regelingen. De inkomsten worden op verschillende manieren verrekend waardoor de invloed van inkomsten meestal anders uitpakt. Ik zal van beide regelingen uitleggen hoe de verrekening van inkomsten in zijn werk gaat.

Oude Wajong-regeling (vóór 2010 gestart):

De uitkering kent verschillende arbeidsongeschiktheidklasses met een bijbehorend uitkeringspercentage:

AO-klasse Uitkeringspercentage
80-100% 75%
65-80% 50,75%
55-65% 42%
45-55% 35%
35-45% 28%
25-35% 21%
0-25% geen recht

Wanneer je werkt naast je Wajong-uitkering, wordt gekeken naar je bruto maandsalaris. Dit wordt vergeleken met 100% van de grondslag voor de Wajong (het minimumloon). Het verschil hiertussen, in percentages, bepaalt de aanvulling die je nog krijgt.

Voorbeeld, om het makkelijk te houden werk ik in het voorbeeld met ronde bedragen:
Grondslag Wajong: 1000,-
Inkomsten uit werk:600,-
Het verschil hiertussen is 40%. Hiermee zou je in de klasse 35-45% vallen waarbij een uitkeringspercentage hoort van 28% van het minimumloon.

Deze aanvulling hangt wel af van je werkelijke arbeidsongeschiktheidspercentage. Als je arbeidsongeschiktheidspercentage lager ligt dan de klasse waarin je valt met je inkomsten, wordt er niks met die inkomsten gedaan. Je blijft dan Wajong ontvangen aan de hand van je werkelijke arbeidsongeschiktheidsklasse en wat je bijverdient is extra.

Verdien je meer dan 100% van het minimumloon bij, dan is er geen recht meer op aanvulling.

(uitleg nieuwe Wajong-regeling volgt in een tweede bericht)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuwe Wajong-regeling (in of na 2010 gestart) Bij de nieuwe Wajong-regeling werkt het heel anders. Er zijn hier drie mogelijkheden: Verdien je minder dan 20% van het minimumloon? Het uitkeringspercentage blijft 75%. Hierop worden de inkomsten volledig in mindering gebracht. Verdien je tussen de 20% en 70% van het minimumloon? Het uitkeringspercentage wordt verlaagd van 75% naar 65%. Hier tegenover staat, dat maar de helft van het inkomen uit werk op de uitkering (die 65% dus) in mindering wordt gebracht. Verdien je meer dan 70% van het minimumloon? Het uitkeringspercentage gaat naar 100% van het minimumloon. Hierop worden de inkomsten volledig in mindering gebracht. Zolang je inkomsten uit werk lager zijn dan 100% van het minimumloon, krijg je dus nog een stukje aanvulling. Die aanvulling vanuit de Wajong-uitkering stopt wanneer je tenminste het minimumloon verdient. Bovenstaande geldt niet wanneer je onder de studieregeling valt. Wanneer je naast de Wajong-uitkering een opleiding volgt en studiefinanciering of een vergoeding scholieren ontvangt, is het uitkeringspercentage 25% van het minimumloon. Verdien je in je werk minder dan 25% van het minimumloon? Dan blijft je Wajong-uitkering hetzelfde. Verdien je meer dan 25% van het minimumloon? Dan is de berekening als volgt: 0,25x grondslag – (inkomen- 0,25 grondslag). Conclusie
Het hoeft niet altijd gunstiger uit te pakken wanneer je in de nieuwe Wajong-regeling zit. Het ligt er net aan in welke klasse je inkomsten vallen. Dit kan al anders uitpakken als je een cent meer of minder zou gaan verdienen. Wanneer je overweegt over te stappen naar de nieuwe Wajong-regeling, kun je altijd contact opnemen met je arbeidsdeskundige voor overleg. Met vriendelijke groet, Ellen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare