Kan je recht hebben op een uitkering wanneer je afgestudeerd bent en een half jaar moet wachten tot je aan de volgende studie kan beginnen?

Beste mensen,

Ik ben onlangs afgestudeerd maar ik kan niet instromen bij de opleiding die ik graag wil doen, dus moet ik wachten tot september tot de opleiding weer begint. Ik heb daardoor nu geen recht op studie financiering. Mede doordat ik de volgende studie door de nieuwe wet regeling volledig zelf moet betalen vraag ik mij af of ik in deze maanden dat ik geen studie volg, recht heb op een uitkering.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Studenten van 18 jaar en ouder, die (tijdelijk) stoppen met hun studie en geen inkomsten (meer) hebben bijvoorbeeld WW, komen in principe in aanmerking voor een uitkering op grond van de wet Werk en bijstand. Het idee achter de bijstand of WWB is dat wanneer het iemand niet lukt om op eigen kracht aan een zelfstandig inkomen te komen - door middel van het uitvoeren van betaald werk - er aanspraak gemaakt kan worden op hulp van de gemeente.

De bijstandsuitkering moet worden aangevraagd bij de Gemeentelijke Sociale Dienst in de gemeente waar je officieel woont. Denk eraan dat een bijstandsuitkering niet met terugwerkende kracht kan worden toegekend. Wacht daarom bij afstuderen en stoppen of onderbreken van je studie niet te lang met het indienen van een aanvraag.

Aan een WWB-uitkering kunnen bepaalde voorwaarden worden gesteld, die verschillen al naargelang de persoonlijke situatie van de aanvrager. Zo dient een aanvrager zelf actief te zoeken naar een baan en mee te werken aan bemiddeling: inschrijving bij het arbeidsbureau (en soms bij uitzendbureau's) is dan ook een voorwaarde.

Lukt het niet om je aan betaald werk te vinden, dan krijg je een uitkering. De voorwaarden waaraan je moet voldoen om aanspraak te maken op een bijstandsuitkering zijn de volgende:
* Je bent minstens 18 jaar oud
* Je inkomen aangevuld met je eigen vermogen (maximaal een kleine € 6000) is te
weinig om van te leven.
* Je hebt geen recht op een andere uitkering zoals de WW, WAO, AOW of WAJONG

Omdat elke gemeente op dit punt een eigen beleid kan voeren, moet je voor de juiste informatie bij de Sociale Dienst van je woongemeente zijn. De WWB-uitkering moet je meer zien als hulp bij het vinden van werk. Wanneer je jonger bent dan 27 jaar dan moet je je bovendien aanmelden bij UWV WERKbedrijf en vier weken lang eerst actief op zoek gaan naar werk of een aanvullende opleiding. In die periode van vier weken krijg je nog geen uitkering. Wordt in deze periode geen oplossing gevonden, dan verwijst het UWV je door naar de gemeente en zullen je daar een intakegesprek krijgen waarin afspraken met je gemaakt worden.
fisbel