kan men u verplichten om in de sneeuw te werken?

ik werk in een watering (ruimen van beken manueel)
kan men mij verplichten om in de sneeuw en vrieskou te werken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Amadea
9 jaar geleden
Dat staat in jullie collectieve arbeidsovereenkomst.
ronron1212
9 jaar geleden
ja dat kan waarom zou dat niet kunnen. De vuilnis man de postbode enz werken dan toch ook.
Erna55
9 jaar geleden
Lees je arbeidscontract er op na. Daar staat het vast in.
ronron1212
9 jaar geleden
zal eerder in de cao staan.

Het beste antwoord

In principe wel, want dat gaat normaal samen met het soort werk wat je doet.
De moeilijke vraag is uiteraard wanneer er gevaar voor de gezondheid dreigt. De Arbowet vermeldt helaas geen concrete temperaturen waarbij werknemers hun werk mogen neerleggen. Artikel 6.1 zegt slechts dat de temperatuur geen gezondheidsschade bij werknemers mag veroorzaken.

Dat het koud is, wil niet zeggen dat het ongezond is.
In sommige sectoren zijn er wel regels.
In de bouw, in Nederland zal men bij -6C gevoelstemp niet werken.

En verder moet de werkgever zorgen voor goede arbeidsomstandigheden,
goede kleding bijvoorbeeld.
Voldoet de werkgever niet aan die verplichtingen, dan kun je contact opnemen met de
Inspectie SZW, voorheen Arbeidsinspectie.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-klacht-indienen-bij-de-inspectie-szw.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
De bewoording van de vraag vertelt mij dat het over de Belgische regels gaat.
Erna55
9 jaar geleden
Dat lees ik niet in de beantwoording .
Amadea
9 jaar geleden
Dat bedoel ik met mijn reactie dus aan beantwoordster duidelijk te maken. Het lijkt me niet ondenkbaar dat in België andere regels gelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, je hebt de vraag prima gelezen. De vragensteller werkt bij de Watering, een natuurgebied in België. Een watering is net als de gemeente een openbaar bestuur.
http://www.wateringdedommelvallei.be/over-watering-de-dommelvallei/het-personeel