Hoe kan je rekeningnummer opeens veranderen?

Kort uitgelegt: Ik kreeg sinds oktober of november geen zorgtoeslag meer. Moet ik even na gaan checken. Ik besloot vandaag eens te gaan kijken hoe het zit en ben er achtergekomen dat de rekeningnummer waarop de zorgtoeslag gestort wordt, gewijzigd is. Terwijl ik het nooit heb laten wijzigen. Hoe kan mijn rekeningnummer veranderd zijn? Is er sprake van fraude? Ik ga morgenochtend meteen bellen naar de zorgverzekering en alles proberen recht te zetten. Kan ik ook achterhalen wiens rekeningnummer het is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Zorg toeslag komt van de belastingdienst, niet van de zorgverzekeraar.
De kans is groot dat er fraude is gepleegd.

Zaak is morgen zo snel mogelijk bellen met de belastingdienst!

Deze zullen je adviseren wat verder te doen.

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje wel. Ik zal er morgen meteen achteraan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan best zijn dat iemand jouw rekeningnummer heeft gewijzigd en de brief die je daarover hebt gekregen uit je brievenbus heeft gevist of van je postbode heeft aangenomen. Dat is al vaker gebeurd.
Dat kan meerdere oorzaken hebben:

1. Van de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/veelgestelde_vragen/veelgestelde_vragen_particulier
(Ingevuld: Doelgroep; particulier, Onderwerp; Zorgtoeslag, en dan pagina 2 onderste vraag)
Waarom heeft de Belastingdienst mijn rekeningnummer gewijzigd?

Door nieuwe wetgeving moeten wij uitbetalen op 1 rekeningnummer dat op uw naam staat. Wij hadden meerdere rekeningnummers van u. Wij hebben daaruit een rekeningnummer gekozen dat op uw naam staat.
Op dat rekeningnummer betalen wij u voortaan uit.

1 rekeningnummer voor uitbetalingen

Ontvangt u toeslag(en)? Of krijgt u een teruggaaf inkomstenbelasting? Wij moeten deze betalingen voortaan overmaken op 1 rekeningnummer dat op uw naam staat. Krijgt u een teruggaaf inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet? Ook die maken wij over naar dit rekeningnummer.

Wilt u meer weten? Ga naar 1 rekeningnummer voor uitbetalingen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/praktische_informatie/1_rekeningnummer_voor_uitbetalingen/

Is dit niet het geval, dan kan er inderdaad sprake zijn van fraude.
Iemand die met jouw gegevens heeft zitten knoeien!
Check in dat geval ook meteen je DigiD want misschien hebben ze meer dingen op jouw naam aangevraagd. Denk aan kindertoeslag huurtoeslag etc etc.

Kijk hier bij meld misbruik:
https://www.digid.nl/veiligheid/#jfmulticontent_c501-3
Meldpunt Slachtoffers Fraude van de Belastingdienst, BelastingTelefoon, 0800 – 0543.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/fraude_misdaad_en_misstanden_melden/meldpunt_slachtoffers_fraude