Blijft je pensioen dat je hebt opgebouwd "bewaard wanneer je een eigen zaak begint?

Ik heb jaren in loondienst gewerkt, ik heb een pensioengat en heb dit pas dmv spaarvorm aangepast, zodat ik een (naar mijns inzicht) goed "loon"heb wanneer ik met pensioen ben. Nu heb ik de mogelijkheid om een eigen zaak te beginnen. Blijft dat opgebouwd pensioen zijn waarde houden?

Toegevoegd na 1 uur:
" moet bedrag zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ligt er aan hou jij hebt berekend wat je krijgt als je met pensioen gaat. Het overzicht wat je krijgt is inclusief je aow en gaat er vanuit dat je verder pensioen blijft opbouwen. Een volledig pensioen heb je pas na 40 jaar opbouw. Wat je nu hebt opgebouwd blijft bewaard en blijft van jou. Om goed te kunnen zien wat je nu hebt als het tot uitkering komt kan je je pensioen fonds vragen om een overzicht hiervan.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Goed antwoord

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk blijven de opgebouwde rechten (via de werkgever) tav het pensioen bewaard. U kunt deze rechten inzien via: www.mijnpensioenoverzicht.nl Let op: bij het aangegeven pensioen wordt er meestal vanuitgegaan dat u tot de AOW-gerechtigde leeftijd doorspaart. Dat is in uw geval niet zo.

Het door uw gespaarde bedrag tav uw pensioengat is waarschijnlijk niet vermeld.
Soms worden kleine pensioenen afgekocht, al of niet bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Dat mag onder zekere voorwaarden.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke begrijp u antwoord, hoe kan ik dan uitrekenen hoeveel pensioen ik krijg op 67jarige leeftijd, wanneer ik nu een eigen zaak overneem?