Wat kun je als consument doen als je 2 dagen te laat ben met betalen en de leverancier 60 euro in rekening brengt?

Ik weet wel dat je een advocaat kunt nemen maar dat is heel kostbaar. Verder schijnen nota's niet goed gedateerd te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ze je geen redelijke termijn hebben gegeven en ze niet eerst kosteloos een herinnering hebben gestuurd met daarin een nieuwe termijn, mogen er niet zomaar kosten in rekening worden gebracht. Voor consumenten is die ‘redelijke termijn’ meestal 14 dagen, voor bedrijven onderling 30. Hier kan soms van afgeweken worden door in de algemene voorwaarden of (koop)overeenkomst een andere termijn af te spreken. Voor de eerste herinnering mogen er nog geen kosten in rekening worden gebracht. Een bedrijf moet dus eigenlijk altijd eerst duidelijk te kennen geven dát ze binnen x-termijn kosten in rekening gaan brengen, zodat jij daar rekening mee kunt houden en dan op tijd de rekening alsnog kunt betalen.

Als aan jou geen redelijke termijn is gesteld en je ook geen eerdere herinnering hebt ontvangen, mogen deze kosten dus niet zomaar in rekening worden gebracht. Je zou daar een klacht over in kunnen dienen of eerst juridisch advies in kunnen winnen.

Maar in de praktijk is dat vaak eigenlijk niet nodig. Als jij gewoon de oorspronkelijke rekening betaalt, dus zonder eventuele verhogingen, dan is de kans dat het bedrijf moeite gaat doen om jou nog voor die 60 euro achterna te zitten, buitengewoon klein. Ik heb ooit een blauwe maandag vakantiewerk gedaan op de financiële administratie van een groot bedrijf en als mensen daar de oorspronkelijke nota hadden voldaan, moesten we het nog openstaande bedrag voor bijvoorbeeld administratieve kosten altijd gewoon wegschrijven. Een bedrijf gaat er over het algemeen geen zaak van maken als het oorspronkelijk gefactureerde bedrag is betaald. Een bedrijf gaat er over het algemeen dus niet meer achteraan.

Zeker als je de verhoogde rekening nog maar net ontvangen hebt, dus als er zo weinig tijd tussen het aflopen van de betaaltermijn en het ontvangen van de – verhoogde – aanmaning, dat ze elkaar net zo goed gekruist kon hebben, dan is dat wat IK zou doen: de openstaande factuur betalen en verder niets. Het is uiteraard aan jou of je dat risico wilt nemen of niet, maar ik kan je wel vertellen dat bedrijven over het algemeen geen tijd en energie steken in klanten die hun administratie- of incassokosten niet hebben betaald.

Je kunt dus minstens drie dingen doen: gewoon betalen, een klacht indienen en/of juridische stappen ondernemen, of alleen de oorspronkelijke factuur betalen en de gok nemen dat het bedrijf het daar dan verder bij laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je als consument kunt doen is, nagaan of de leverancier aan alle verplichtingen heeft voldaan (zoals betalingsherinnering e.d.). Als de leverancier daaraan heeft voldaan is het je eigen schuld dat er een boete op de rekening komt. Nu wel snel betalen, voorkomt dat er nog meer boetes op komen.
jc54