Mag een bedrijf zomaar zeggen dat ze een machtiging hebben en van een rekening af laten schrijven?

Er is bij mijn INGbankrekening zomaar €83,25 afgeschreven (automatische machtiging) vanwege een telegraafabonnement die ik niet heb. Ook heb ik hier nooit testemming voor gegeven en nooit een telegraafabonnement gehad. De medewerker van de INGbank zegt dat zij geen toestemming controleren en alleen de taak uitvoeren.

Kan het zo zijn dat een bedrijf tegen aan bank kan zeggen dat ze een machtiging hebben en de bank dat zomaar uitvoert?

9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Voor een incasso-machtiging is een schriftelijke bewijs nodig met jou handtekening daarop. Tegenwoordig is een mondeling incasso-machtiging, via de telefoon, niet genoeg meer om een instelling/bedrijf te machtigen.

Dit betekent dus dat de bank een schriftelijke bewijs van een machtiging heeft, vraag deze op!

Storneer het bedrag. Mocht de telegraaf je willen verzoeken om alsnog het bedrag te betalen nadat je het hebt gestorneerd, beroep je dan op een onverschuldigde betaling. Tenzij je voor een periode wel De Telegraaf hebt gekregen, dan moet je er wel voor betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag niet, jijzelf moet eerst toestemming geven daarvoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Dit is niet wat de INGbankmedewerkster zegt. Die zegt dat ze alleen de opdracht uitvoeren. Zelf vind ik dit ook, maar ze zegt dat het anders werkt. Heb je ergens een wettelijke tekst die je antwoord ondersteund (het zou me helpen) of is het een gedacht die je had?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slechte desk-medewerkster is dat, als zij jou niet op de mogelijkheid van
storneren (=terug laten storten) wijst. Het zou nogal mooi zijn als de Telegraaf meer over jouw rekening te zeggen zou hebben dan jij zelf! Er is geen wettelijke tekst voor nodig om dat te kunnen begrijpen.