Is het mogelijk om een bijstandsuitkering aan te vragen als ik al werk heb?

Hallo, ik ben 23 jaar en ben van plan om volgend jaar te gaan studeren maar momenteel werk ik 5 dagen per week in de horeca en verdien ongeveer 1200 per maand. Ik woon sinds kort op mezelf en hou eind van de maand na alle vasten lasten nog nauwelijks wat over. Kan ik naast mijn werk een bijstandsuitkering aanvragen of andere financiele hulpmiddelen van de overheid of gemeente want mijn ouders verdienen niet genoeg om aan hun hulp te vragen.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je ouders verdienen niet genoeg om hulp aan te vragen... lijkt me niet te kloppen.
Elke Nederlander heeft recht op een bepaald inkomen, bijstand. als je meer verdiend dan die norm dan krijg je uiteraard niks. te weinig verdienen js geen reden om geen uitkering te krijgen.. integendeel. jij in je eentje zit met je 1200 euro al ruim boven de norm voor alleenstaanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huur- en zorgtoeslag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aanvullende bijstand krijg je zeker niet want een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is 645,76
Wel zou je kunnen kijken of je in aanmerking komt voor kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of meer gaan werken bijvoorbeeld want als je op vakantie kan naar Mallorca dan heb je het blijkbaar toch niet zo slecht.
Antoni
9 jaar geleden
Kijk eens op een website als die van het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) www.nibud.nl voor adviezen over bezuinigen op huishoudelijke uitgaven. Als je rekening houdt met die adviezen, houd je waarschijnlijk meer geld over. Begin in ieder geval met op te schrijven waar je je geld precies aan uitgeeft. Dan krijg je een goed overzicht van je uitgaven.
fisbel
9 jaar geleden
@Maria16:
Kwijtscheldig met dit inkomen: no way.
-------------------------------------------------------
Er zijn een aantal in te vullen rekentools voor lagere inkomens waarmee eenvoudig te bepalen is of er recht is op geld en/of andere voorzieningen van de gemeente of geld van de overheid. Zie:
https://www.berekenuwrechtplus.nl/nibud2.php
http://www.rechtopgeld.nl/de_test/vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het ook niet fisbel,maar vs kan het allicht nakijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb lang geen 1200 netto, maar kom niet in aanmerking voor kwijtschelding hoor. Maar ik vraag me vooral af of het bedrag nu bruto of netto is, of VS nog toeslagen krijgt en wat de uitgaven zoal zijn. Van 900 euro (netto) kunnen de meeste mensen rondkomen, zij het dat het krap kan zijn als je bijzondere uitgaven hebt (of een auto ofzo). Zonder toeslagen wordt dat wel bijzonder moeilijk, al hangt het wat af van je woonsituatie.

Antwoorden (2)

Als je niet voldoende inkomen hebt om in je levensonderhoud te voorzien, kun je een aanvullende bijstand krijgen, dus het antwoord op je vraag is ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
1200 euro is voldoende inkomen. Inkomen is hier niet het probleem, maar de uitgaven.
Je kunt als je werkt wel een aanvulling vanuit de Bijstand krijgen, maar alleen als je onder de Bijstandsnorm zit. Jij zit daar ruim boven: voor een alleenstaande is de norm - exclusief vakantiegeld - 645,76 euro, en als je je woonkosten met niemand kunt delen (wat waarschijnlijk zo is als je op jezelf woont) dan kun je daar nog de gemeentelijke toeslag bij krijgen. Je komt dan uit op een bedrag van net iets meer dan 900 euro. Ik weet niet of de 1200 euro die je noemt netto of bruto is, maar in beide gevallen verdien je ruim meer dan de Bijstandsnorm. Daar komt nog bij dat voor iemand onder de 27 jaar het veel moeilijker is om in aanmerking te komen voor Bijstand: als je nog kunt studeren, moet je dit doen en als je dan recht hebt - of zou hebben - op studiefinanciering (of een lening) dan heb je geen recht op Bijstand. Nu is dat eigenlijk niet relevant voor jou, want je verdient gewoon meer dan de Bijstandsnorm.

Mogelijk zou je nog recht hebben op huur- en zorgtoeslag, als je dat nog niet ontvangt. Maar voor het overige zou je met een inkomen van 1200 euro wel rond moeten kunnen komen. Als er hele bijzondere uitgaven zijn die je doet vanwege bijvoorbeeld ziekte, zou je mogelijk nog in aanmerking kunnen komen voor een vergoeding vanuit de Bijzondere Bijstand: als die 1200 euro bruto is, dan zou je waarschijnlijk in aanmerking komen voor zaken die vallen onder het minimumbeleid. Is het netto, dan zit je in elk geval in de meeste gemeentes teveel boven het sociaal minimum en kom je daar waarschijnlijk niet voor in aanmerking.

Kijk eens op de site van het Nibud en op andere plaatsen op internet waar je besparingsadviezen kunt vinden. Er zijn genoeg mensen die rond kunnen komen van veel minder, namelijk ongeveer 900 euro (=Bijstand) per maand; dus zou jij dat ook moeten kunnen. Controleer of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt, kijk of je nog aftrekposten hebt wanneer je belastingaangifte doet, en kijk verder ook vooral heel kritisch naar je uitgaven. Vraag eens aan anderen in je omgeving hoeveel zij kwijt zijn aan bijvoorbeeld gas en elektra of hun wekelijkse boodschappen, en kijk of er nog mogelijkheden zijn waarmee je (meer) kunt besparen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Lies12:
Inn principe is er geen recht op bijzondere bijstand voor medische kosten. Ook niet met een (super)laag inkomen. De zorgverzekering en de AWBZ zijn voldoende voorliggende voorzieningen. Soms is er wel bijzondere bijstand mogelijk als er een eigen bijdrage betaald moet worden. In mijn gemeente kregen mensen met een minimuminkomen bij voorbeeld nierdialyse tot 2012 een uitkering per maand. Dit was zo'n 70 euro. Landelijke regelgeving op dit punt heeft ervoor gezorgd dat ook in mijn gemeente er in deze situatie niets meer wordt uitbetaald vanuit de pot bijzondere bijstand. Men dient zich voldoende te verzekeren, zo is de gedachtegang. Bijvoorbeeld met een aanvullende verzekering. Het nadeel is dan weer dat het surplus van een aanvullende verzekering meer kost dan uitsluitend een simpele basisverzekering. Een collectieve verzekering met korting voor lage inkomens, aangeboden door de gemeente, heeft het nadeel dat dit relatief dure verzekeringen zijn. De premie kan vaak met de bijstand verrekend worden, evenals het eigen risico. Waardoor er achteraf niet hoeft te worden bijbetaald. Nadeel: in eerste instantie krijg je wel zo'n 130 euro premiebetaling + 30 euro eigen risico minder in handen.
Bron: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/265
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt; het is veel beperkter allemaal en er wordt kritisch gekeken naar je verzekeringspakket. Ik heb sinds alweer vijf jaar Wajong, dus mijn ervaringen met Sociale Zaken zullen ongetwijfeld al verouderd zijn. Ik zou volgens mij ook nu nog in aanmerking komen voor zo'n collectieve verzekering via de gemeente, dat is hier GRATIS voor alle minima. Maar die vergoedt helemaal niet de zaken die ik nodig heb: ik moet dus niet alleen een duurdere aanvullende verzekering afsluiten, maar kan ook juist DOORDAT ik vanwege mijn aandoening bepaalde eisen móet stellen aan een verzekering, niet gebruik maken van een gratis voorziening die de gemeente biedt. Dat voelt oneerlijk, maar goed: c'est la vie. Toch ken ik ook nu nog wel mensen die vanwege bijvoorbeeld extra dieetkosten of voor medicijnkosten die niet vergoed worden een periodieke bijdrage krijgen vanuit de bijzondere bijstand. Die regels verschillen echter ook per gemeente natuurlijk, dus de ervaring van een paar mensen die ergens wél een tegemoetkoming voor krijgen, is geen enkele garantie voor iemand anders met een soortgelijke vraag. Overigens is juist die eigen bijdrage die je noemt weer vaak NIET in te dienen bij de bijzondere bijstand. Dat is tenminste zo in de situaties die ik ken. Men vindt vaak dat er voldoende tegemoetkomingen bestaan voor mensen die gebruik maken van de AWBZ. Of dat met het verdwijnen van de WTCG nog gaat veranderen, weet ik niet. Ik vrees eigenlijk dat daar uiteindelijk weinig voor in de plaats zal komen. Nu was de WTCG al een rare wet die mensen compenseerde die het niet nodig hadden en mensen die het wél nodig hadden, soms in het geheel niet compenseerde (wie bedenkt dan ook om een tegemoetkoming te geven op basis van VERGOEDE zorg??) dus wat dat betreft vind ik het niet erg daar afscheid van te moeten nemen. Ik had alleen graag gezien dat er een fatsoenlijk alternatief voor kwam. We zullen het vanzelf wel meemaken, denk ik dan maar.