Wat voor waarde heeft gezondheidsverklaring bij ovr?

Een vriend van mij gaat binnenkort een huis bouwen. Daarvoor sluiten hij en zijn vriendin een ovr af. Nu heeft zijn vriendin last van depressies gehad en een burn-out. Nu moesten ze beiden een gezondheidsverklaring geven. Die vriendin heeft die depressies en burn out verzwegen.
Hij beweerd dat de verzekeraar het nooit kan controleren ivm privacy recht.
Maar als er toch wat gebeurd kan de ovr inzage eisen in haar medische dossier voordat ze uitkeren?

Hij beweerd dat verzekeraars het gebruiken om mensen bang te maken en zodoende eerlijk zijn en zij meer premie kunnen vragen.

Ik vond het nogal linkse soep.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij de gezondheidsverklaring gaat het om grote gezondheidsrisico's, zoals nierafwijking, hartafwijking, longafwijking, etc. Dingen waaraan je voortijdig kunt komen te overlijden.
Depressies en burn-out vallen onder tijdelijke problemen, net als verkoudheid, griep, en zo. Daar zit normaliter geen overlijdensrsico aan vast. En dat is ook niet interessant voor de verzekering. Bergbeklimmen is wat dat betreft een groter risico. Maar de verzekering vraagt ook niet of je dat gaat doen.