Wat kun je als vakkenvuller doen als je 3 contracten heb gehad?

Na 3 contracten word je meestal ontslagen. Moet je vulploegleider zijn om te mogen blijven? Of mag ik ook een vast contract krijgen en blijven vakkenvullen? :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier is geen antwoord op te geven, tenzij je aangeeft om welke winkel in welke stad/dorp het gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat me meer om de mogelijkheden die je hebt om toch te blijven ipv ontslag. Mogelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon goed je best doen, laten zien dat je je werk goed doet, met de juiste inzet. Goed overweg kan met colllega's en leidinggevenden Meestal is ontslag niet te voorkomen, dit is dan al bepaald op het moment dat je aangenomen werd, of de omzet is niet hoog genoeg om je aan te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wordt niet ontslagen, maar waarschijnlijk wordt je contract niet verlengd. Het kan misschien - zeker als je net begint met werken - gevoelsmatig hetzelfde zijn, maar dat is het absoluut niet. Voor ontslag moet een goede reden zijn, of bedrijfseconomisch, of er moet iets mis zijn met jouw werk. Het niet verlengen van je contract is vaak beleid, en na het derde tijdelijke contract mag een werkgever je niet een vierde tijdelijke contract aanbieden. Dan moet hij je óf een contract voor onbepaalde tijd geven, óf je krijgt helemaal geen verlenging. Maar zoals Crea al aangeeft is er geen antwoord op deze vraag te geven, want dat is het beleid van de winkel waar je werkt en de indruk die jij maakt op je leidinggevende(n). In sommige winkels is het zo dat een enkeling wél een vast contract krijgt aangeboden, gewoon omdat de leidinggevende 'iets' zit in die werknemer en/of je potentie hebt om door te groeien binnen het bedrijf.

Het beste antwoord

Na 3 contracten is je werkgever verplicht een keuze te maken uit het beeindigen van de samenwerking, of om je in vaste dienst te nemen. Dit is zo besloten om te voorkomen dat werkgevers mensen oneinding in (onzekere) tijdelijke contracten houden.

Als jouw werkgever de gewoonte heeft zijn personeel na 3 contracten te ontslaan, dan is er niet heel veel meer wat je daar aan kan doen.
Wanneer je werkgever je in vaste dienst neemt, dan heb je veel meer rechten en ben je moeilijker te ontslaan. Daarnaast ben je waarschijnlijk ook ouder en duurder geworden.

Vakkenvullen is typisch een baan waar een bedrijf graag zo goedkoop (en dus jong) mogelijk personeel op zet. Tenzij je het voor elkaar krijgt dat je een vaste baan krijgt is het helaas over en uit.

Wat wel belangrijk is daarbij te beseffen dat het niet jouw schuld is dat je ontslagen wordt ! Je heb 3 contracten uitgediend. Dat betekend dus dat je prima werk hebt gedaan, anders hadden ze na 1 contract al een ander voor je gezocht.
Het biedt ook kansen. Je wordt nu gedwongen eens rond te kijken. Je bent ouder en hebt al wat meer vaardigheden. Dit is een kans om op zoek te gaan naar een wat interessanter baantje waar je waar je die extra vaardigheden goed kan gebruiken !
Antoni
9 jaar geleden
Dat de vraagsteller ouder is geworden is niet waarschijnlijk, maar zeker! Het "ontslag" is zeker niet de schuld van de vraagsteller, want er is in geen enkel geval (of hij nu wel of niet een nieuw contract krijgt) sprake van een ontslag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Antoni
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik neem aan dat je de bedoeling achter de woorden vast wel begrijpt ;-)
Antoni
9 jaar geleden
Ik vond de reactie van Lies12 over het ontslag toch wel heel goed. Zie haar reactie op de vraag: "Je wordt niet ontslagen, maar waarschijnlijk wordt je contract niet verlengd. Het kan misschien - zeker als je net begint met werken - gevoelsmatig hetzelfde zijn, maar dat is het absoluut niet." Het zijn natuurlijk maar nuanceverschillen, maar een echt ontslag kan hard aankomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik begrijp niet goed waar je op doelt. Mijn hele laatste alinea gaat er over dat de vragensteller zichzelf geen verwijten hoeft te maken.
Antoni
9 jaar geleden
Oeps! Ja, daar heb je ook gelijk in! Ik heb blijkbaar even niet goed opgelet. Mijn excuses.