Een intermediair.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeelden van een intermediair:
een belastingconsulent, een belastingadviseur, een medewerker van een administratie- of accountantskantoor, een familielid, vriend of kennis.

Toegevoegd na 34 minuten:
Op de site van de Belastingdienst noemt men die tussenpersoon een 'fiscaal intermediair':

"Als u uw aangifte inkomstenbelasting en/of vennootschapsbelasting laat verzorgen door een fiscaal intermediair, dan stelt hij de digitale aangifte met behulp van een softwarepakket samen en verstuurt deze naar de Belastingdienst. U kunt de aangifte ook door uw fiscaal intermediair laten voorbereiden, maar deze zelf digitaal invullen, ondertekenen en versturen.

Als u uw aangiften laat verzorgen door een fiscaal intermediair, is het verstandig om goede afspraken te maken; bijvoorbeeld over de manier waarop u uw administratie doet of over wie de aangifte ondertekent en verstuurt.

Op de internetsite van de Belastingdienst kunt u de status van uw aangiften bekijken. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord en gaat vervolgens naar een overzicht met uw aangiften. Daarin ziet u welke aangiften nog ingestuurd moeten worden en welke al zijn ingestuurd. Eventueel uitstel dat u of uw fiscaal intermediair heeft gekregen, wordt daarbij niet aangegeven."
Computoon
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De Belastingdienst spreekt over fiscaal intermediair als de aangifte met behulp van een softwarepakket wordt samengesteld. Hulp van kennissen, familie, buren lijkt me toch wat anders.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangifte_betalen_en_toezicht/aangifte_doen/digitaal_aangeven/hoe_doet_u_digitaal_aangifte/aangifte_laten_verzorgen_door_een_fiscaal_intermediair/aangifte_laten_verzorgen_door_een_fiscaal_intermediair
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangifte_betalen_en_toezicht/aangifte_doen/digitaal_aangeven/elektronische_kopieaanslagen_en_serviceberichten_aanslag/serviceberichten_aanslag_en_elektronische_kopieaanslagen_voor_uw_intermediair Aanvulling op antwoord:
Hulp bij aangifte (HUBA) wordt ook gegeven door vrijwilligers van verschillende particuliere organisaties, zoals:
* vakbonden;
* bonden en verenigingen voor speciale doelgroepen (zoals ouderenbonden Unie KBO, PCOB en ANBO en patiëntenorganisatie ANGO Deze mensen die hulp bieden heten dus gewoon vrijwilliger. Zo'n half miljoen aangiften worden via bovenstaande organisaties verstuurd. Van de 10 miljoen aangiften inkomstenbelasting per jaar is dat een niet onbelangrijk deel. Drie miljoen stuurt de aangifte niet zelf in, maar via belastingconsulent, administratiekantoor e.d. (30%) Een half miljoen laat zich helpen door vakbond / ouderenbonden (5%) De meesten zijn zelfinvullers (60%) Die maken vaak gebruik van informatie op internet of informatie van de Belastingtelefoon.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hulp_bij_aangifte
Een belastingconsulent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een belasting adviseur of een fiscalist.