Ik ben getrouwd, telt inkomen man mee als verzamelinkomen voor de bijverdiengrens van DUO?

Ik wil studiefinanciering aanvragen voor het MBO, dan heeft het inkomen van mijn man geen invloed. Echter mag je een bepaald bedrag per jaar bijverdienen. Is het zo dat dan het inkomen van mijn man wél invloed heeft? Telt dat mee voor het verzamelinkomen of kunnen we alle inkomsten op zijn naam zetten en mijn verzamelinkomen op 0 euro? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden namelijk. Met de bijverdiengrens mag je max 14000 euro bijverdienen en daar komt hij met zijn jaarinkomen ruim overheen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De grens voor bijverdienen is in 2014 € 13.729,80. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon. Als je de grens voor bijverdienen nadert, moet je je studiefinanciering stopzetten.

Voor bijverdienen telt dus uitsluitend jouw verzamelinkomen. Niet het verzamelinkomen van de partner. Dit in tegenstelling tot studieschuld die terugbetaald moet worden. Het maximum maandbedrag is dan mede afhankelijk van het inkomen van de partner.

Maar let op: het is niet mogelijk om jouw inkomen bij het inkomen van je man te tellen. Zou belastingtechnisch ook zeer onverstandig zijn, omdat een hoger inkomen belast kan worden tegen een hoger belastingtarief. Wel is het voor fiscaal partners mogelijk om bepaalde aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek of studiekosten in mindering te brengen op jouw inkomen en niet op dat van je partner. In het algemeen geldt echter dat bij de verdeling van de aftrekposten de aftrekpost het beste in mindering kan worden gebracht op het hoogste inkomen, met name als dat hogere inkomen in een hogere belastingschijf terechtkomt.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Toch heb ik nog een vraag erover. Wij zijn getrouwd en fiscaal partner, dan is ons gezamenlijk inkomen toch het verzamelinkomen? Of rekenen ze echt alleen mijn eigen inkomsten? (Stel bijbaan van 10 uur)
fisbel
9 jaar geleden
Nee. Elk van u heeft een verzamellinkomen: het laatstgenoemde inkomen in uw belastingaangifte. En alléén uw eigen verzamelinkomen telt voor de bijverdiengrens. Soms worden de verzamelinkomens van partners wel opgeteld. Bijvoorbeeld om te bepalen hoeveel studieschuld er moet worden terugbetaald (zie antwoord) Maar ook bij de toeslagen. De twee verzamelinkomens van de fiscaal partners vormen dan het zogenaamde toetsingsinkomen. Dit toetsingsinkomen is weer bepalend voor de hoogte van de toeslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk en snel antwoord gekregen. Bedankt!