Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel procent hou je over van je lijfrenteuitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
551
SimonV
9 jaar geleden
Wat zijn je overige inkomsten en zit je al in de AOW?
fisbel
9 jaar geleden
Niet pensioengerechtigd: 36,25% / 42% / 52% - percentage is afhankelijk van hoogte ander inkomen. Resp schijf 1 / schijf 2/3, schijf 4. Wel pensioengerechtigd: 18,35% (schijf 1) 24,1% (schijf 2) 42% (schijf 3) 52% (schijf 4) Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten_boxen_en_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af. Als je jaren geleden jaarlijks ( oude stijl) de premie hebt betaald en die premies van de belasting als aftrekpost kon gebruiken, dan word je nu belast als ware het loon. Dus gewoon volgens de belastingschijven. Zo gaat het met mijn eigen lijfrenteuitkering.
Heb je in het verleden de premie niet afgetrokken, dan wordt de utkering niet belast via de loon/inkomstenbelasting.
Aangezien ik je verdere inkomsten niet ken, neem ik altijd als vuistregel dat, als de uitkering belast wordt, je er ongeveer 65% van overhoudt. Want in dat geval wordt ook de inkomstengerelateerde premie Zorgverzekeringswet en premies volksverzekeringen ingehouden. Een derde er af, dat is het ongeveer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding