Mag mijn zwangerschapsuitkering minder zijn dan het wettelijk minimum dagloon?

Het dagloon voor zwangerschapsuitkering wordt berekend op het gemiddelde verdiende loon van de afgelopen periode (in mijn geval vanaf november). In de eerste maanden heb ik maar weinig gewerkt, maar de laatste maanden heb ik zeker 30 uur per week gewerkt. Mijn bruto dagloon incl vakantietoeslag is nu berekent op ong 34 euro terwijl het minimum dagloon rond de 65 ligt. Kan dit zomaar? Het betekent dat ik nu zeker 200 pm minder inkomen heb (en met straks een baby meer uitgave). Het lullige is dat mijn vriend door onverwachte werkloosheid ongeveer 1100 euro minder inkomsten heeft door ww uitkering, hij heeft een oude ww uitkering gekregen ipv dat ze het laatst verdiende loon hebben genomen (dit is uitgeplozen en helaas klopt het). We kunnen ons kop nu niet meer boven water houden. (toeslagen en aanvullende bijstand is allemaal afgewezen).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Helaas voor je klopt het. De berekening van de hoogte van de zwangerschapsuitkering wordt berekend door het bedrag van alle daglonen van het afgelopen jaar bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal daglonen dat aan je is uitbetaald. Werk je korter dan een jaar bij een werkgever dan wordt het begin van het dienstverband genomen, en dan dezelfde berekening (alle daglonen : aantal daglonen).

Omdat je een deel van het jaar weinig hebt gewerkt (en dus lage daglonen hebt gekregen) komt je gemiddelde dagloon lager uit. Er is geen minimum aan wat een dagloon tijdens je zwangerschapsverlof mag zijn; wel een maximum van €192,- per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Erg sneu dit, maar dan zal ik mn huur maar op moeten zeggen denk ik... Die is nu hoger dan mn inkomen. Nogmaals dank!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja jammer dat je door allerlei omstandigheden nu in zo'n vervelende situatie zit terwijl het juist leuk had moeten zijn. Succes en sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lief van je! Dankje! Inderdaad, had graag nog even kunnen ontspannen maar helaas haha.