Wat gebeurd er als je vanaf januari 2015 wordt doorgestuurd van Wajong naar de Bijstand en uiteindelijk toch niet in de bijstand thuis hoort ?

Vanaf januari 2015 kan iedereen die een wajong uitkering heeft een uitnodiging verwachten van het UWV voor een herkeuring. Stel, het UWV vindt dat je kan werken en stuurt je door naar de gemeente. Je komt dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Wat als de gemeente jouw probeert aan het werk te zetten en het loopt op helemaal niks uit, door jouw beperkingen. Wordt je dan weer terug gestuurd naar het UWV of blijf je in de Bijstand of krijg je dan helemaal niks? Want er staat heel mooi op de site (UWV) wat we kunnen verwachten met de nieuwe regelingen. Men verwacht dat van de 240.000 wajongers er 140.000 kunnen werken. Die 140.000 wajongers zullen worden overgedragen naar de gemeente en in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wajongers worden niet overgedragen naar de gemeenten. Dat was een oorspronkelijk plan, maar is na afspraken tussen het kabinet, coalitiepartijen en D66, ChristenUnie en SGP gewijzigd. Wajongers worden nog wel beoordeeld op arbeidsvermogen, maar blijven bij UWV. Wajongers die nog kunnen werken, krijgen vanaf 1 januari 2018 te maken met een verlaging van de uitkering van 75% naar 70% minimumloon.
Wajongers krijgen dus niet te maken met de bijstand als gevolg van de herbeoordelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt erg af van de situatie. Als de beperkingen niet veranderd zijn, dan kun je niet zomaar van de ene naar de andere regeling worden geschoven omdat het werken in de praktijk niet lukt. De Wajong en andere arbeidsongeschiktheidsregelingen beoordelen je theoretische verdiencapaciteit, ongeacht wat er in de praktijk te vinden is aan werk. Zeker in deze tijd is het met een arbeidshandicap buitengewoon lastig om daadwerkelijk iets te vinden, maar de wijze van beoordelen staat daar los van. Als je theoretische verdienmogelijkheden nog hetzelfde zijn, dan blijft de regeling ook hetzelfde. Nu is de uitwerking nog altijd niet helemaal helder dus valt niet te zeggen hoe hier precies mee omgegaan wordt, maar waarschijnlijk betekent dit dat je gewoon moet blijven solliciteren tot je wel iets vindt. Net als alle anderen Bijstandsgerechtigden. Tenzij je beperkingen verergerd zijn, dan is neem ik aan een nieuwe keuring mogelijk.

In de praktijk is het nu al zo dat er genoeg mensen in de Bijstand zitten die eigenlijk arbeidsongeschikt zijn, maar die of (soms onterecht) zijn goedgekeurd door het UWV, of die arbeidsongeschikt zijn geworden toen ze geen recht meer hadden op Wajong en niet verzekerd waren voor de WIA. Die mensen krijgen een - al dan niet gedeeltelijke - vrijstelling van de sollicitatieplicht.

Nu zal men daar niet zo scheutig mee zijn voor mensen die al uitgebreid medisch gekeurd zijn: in principe betekent een beoordeling door het UWV die aangeeft dat je arbeidsmogelijkheden hebt, dat het zin heeft om te solliciteren. Maar het zou kunnen dat die wat reëlere instelling die je nu al ziet bij veel gemeenten (er wordt dan niet zozeer gekeken naar of je in theorie zou kunnen werken, maar meer of solliciteren in de praktijk zin heeft) ook wel blijft bestaan voor deze doelgroep. Je uitkering mag in elk geval niet zomaar worden stopgezet. Zolang jij voldoet aan de eisen, waaronder het zoeken naar werk en het aannemen en behouden van werk voor zover je dat kunt, houd je ook recht op een uitkering.

Tenslotte is het belangrijk om pro-actief te zijn: als je wordt beoordeeld als iemand met arbeidsmogelijkheden en je bent het daar niet mee eens, ga dan in bezwaar. In een later stadium is die mogelijkheid er vaak niet. En omdat het gaat bij de beoordeling om je theoretische mogelijkheden, is de vraag of het in de praktijk ook lukt gek genoeg niet eens zo relevant. Dat hoef je dus niet af te wachten voor een succesvol bezwaar.