Neemt het UWV het re-integratie traject wat je hebt gevolgd ook mee naar het nieuwe participatie wet van 2015?

Hallo

Ik val onder de nieuwe wajong en krijg sinds 2011/2012 een wajong uitkering. Ik heb 2 jaar een re-integratie traject gevolgd bij het UWV. Er is van alles geprobeerd om mij aan het werk te zetten, maar door mijn beperkingen is het niet gelukt om aan het werk te komen. Na mijn traject is er niks meer gedaan door het UWV en kwam ook niet meer in aanmerking voor een nieuw traject.

Nu heb ik een brief gekregen, dat elke wajonger word herkeurt. De wet gaat in januari 2015 in. Ik heb veel gelezen, maar ik zit met een aantal vragen. Het UWV bekijkt of een Wajongere arbeidsvermogen heeft. Als ze tijdens de herkeuring vinden dat je kan werken, kom je onder de participatie wet te vallen. Maar als een re-integratie traject op niks is uitgekomen, wordt dat ook meegenomen naar de herkeuring? Want wat heeft het voor zin om iemand aan het werk te zetten, als bij een re-integratie traject al niet eens is gelukt. Naar mijn gevoel willen ze gewoon veel bezuinigen en een grote groep wajongers eruit donderen. Heel veel mensen komen ook in de bijstand terecht.

Want mocht je in de bijstand terecht komen, wat gaat er veranderen qua inkomen? Nu krijg je van de Wajong 75% van het minimumloon, in 2018 wordt dat 70%. Hoeveel ga je erop achteruit als je in de bijstand terecht komt? Ik woon wel op mijn zelf, dus niet thuis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wajongers worden niet overgedragen naar de gemeenten. Dat was een oorspronkelijk plan, maar is na afspraken tussen het kabinet, coalitiepartijen en D66, ChristenUnie en SGP gewijzigd. Wajongers worden nog wel beoordeeld op arbeidsvermogen, maar blijven bij UWV. Wajongers die nog kunnen werken, krijgen vanaf 1 januari 2018 te maken met een verlaging van de uitkering van 75% naar 70% minimumloon.
Wajongers krijgen dus niet te maken met de bijstand als gevolg van de herbeoordelingen.

Uit je vraag valt af te leiden dat je in de "nieuwe Wajong" (nWajong) zit. Die regeling kent een werkregeling en een uitkeringsregeling. Aangezien je een re-integratietraject hebt gelopen, zit je vrijwel zeker in de werkregeling. In de uitkeringsregeling kom je terecht wanneer je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Met andere woorden: als je nooit zal kunnen werken.
Bij de herbeoordelingsoperatie worden alle nWajongers ingedeeld aan de hand van dit onderscheid. Zit je in de werkregeling, dan wordt de uitkering verlaagd naar 70% minimumloon vanaf 2018. Als je denkt dat je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent, dan kan je dat bij UWV aangeven. UWV beoordeelt dan of je inderdaad recht hebt op de uitkeringsregeling. Over deze mogelijkheid stuurt UWV nog een brief.
De vraag of je een re-integratietraject hebt gelopen en hoe dit is verlopen, maakt dus voor Wajongers in de nWajong niet uit. Het gaat erom of je in de werkregeling of uitkeringsregeling zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar toen ik in aanmerking voor een wajong kwam, vond de arts dat er misschien toch mogelijkheden waren in de toekomst om misschien te gaan werken. Mijn coach heeft het traject na 1,5 jaar stopgezet omdat het geen zin had om nog verder te gaan. Door mijn beperkingen lukt het niet om te werken en werd overal afgewezen. Hij heeft toen een verslag gemaakt en doorgestuurd naar het UWV. Sindsdien nooit meer wat gehoord. Nu krijg ik dus een brief waarin staat dat je vanaf januari 2015 waarschijnlijk kan worden opgeroepen voor een herkeuring. Is toch raar? Wat kan de gemeente bereiken, als het in het traject al niet eens is gelukt? Want ik weet dat ik door mijn beperkingen niet kan werken. Ik wou dat ik het kon net als ieder ander mens. Wat kan ik hier tegen doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals, je zal niet naar de gemeente worden overgedragen. Je blijft bij UWV. Ook na de herkeuring. Ik kan jouw persoonlijke situatie niet beoordelen, maar als je dus van mening bent dat je niet kan werken en nooit zal kunnen werken, kan je UWV vragen of je van de werkregeling naar de uitkeringsregeling kan worden geplaatst. Daarover kan je contact opnemen met UWV. UWV beoordeelt vervolgens of je daarvoor in aanmerking komt.