Is de 'Wet openbaarheid bestuur' ook van toepassing op pensioenfondsen?

Titel spreekt voor zich, ik zou heel graag eens de financiën van het pensioenfonds van mijn vrouw bekijken aangezien zij verwachten: "het pensioen vanaf 1 januari 2021 weer te kunnen verhogen". En dat terwijl er vorig jaar ook al 2,8% ingeleverd moest worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) regelt uw recht op informatie van de overheid. De Wob zorgt ervoor dat u inzage heeft in het overheidshandelen en dat u kunt deelnemen aan de democratie en overheidsbesluitvorming.
Overheidsinformatie is altijd openbaar, tenzij de Wob of andere wetgeving bepaalt dat de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken.
ronron1212
9 jaar geleden
Wat wil je dan bekijken. het berekenen en bepalen van de reserves is een vak apart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dan ook toevallig mijn vak :)
Volgens de gepubliceerde jaarrekening van 2012 is er een bestuurslid die 86.5 miljoen aan vergoedingen heeft ontvangen, dat zal wel een typefout zijn (er stond dat de bedragen * € 1.000 waren) maar dan nog vind ik € 86.550 niet mis voor een bestuurslid, dat is namelijk nog niet eens zijn salaris...
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat is een leuk bedrag maar op het hele fonds bedrag wat beheert wordt een druppel.
ronron1212
9 jaar geleden
Maar als het je vak is en je dus een actuaris bent weet je toch wel of op pensioenfonds de 'Wet openbaarheid bestuur' van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een actuaris is niet de enige die verstand heeft van het berekenen van reserves, daarnaast ben ik ook geen jurist en heb ik dus slechts in beperkte mate kaas gegeten van juridische regels. In mijn logica is de wet wél van toepassing op alles wat een bestuurder doet zodra hij gelden van consumenten beheerd. Ik vind het nogal wat dat je verplicht wordt om bij een bepaald pensioenfonds aangesloten te zijn zonder vervolgens ook maar enig inzicht te krijgen in waar zij hun geld aan uitgeven.
We hebben het in het nieuws tegenwoordig bijna dagelijks over de vergoeding van de bestuurder van de ING of van Achmea, waarom dan niet over de bestuurders van pensioenfondsen?
Daarnaast is het betreffende pensioenfonds niet bepaald groot en hebben ze nogal wat bestuursleden die allen een niet geringe vergoeding ontvangen.
ronron1212
9 jaar geleden
zoek het pensioenfonds eens op, op internet en kijk eens of je daar een jaarrekening vindt of een jaarverslag of het bestuursreglement. In de statuten vindt je in elk geval rede over het aantal bestuurders..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rjs88,
Een pensioenfonds dient te worden gecontroleerd door Toezichthouders, o.a. De Autoriteit Financiële Markten (AFM)
DNB (ziet toe of pensioenfondsen aan hun verplichtingen kunnen voldoen).
Een certificerend en een raadgevend actuaris. (een raadgevend actuaris is vereist op grond van de Pensioenwet)
Een externe accountant
Een visitatiecommissie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rjs88, misschien heb je hier iets aan:
http://www.afm.nl/nl/consumenten/producten/pensioen/toezicht.aspx De pensioenuitvoerders moeten bepaalde, in de wet vastgelegde informatie geven aan de pensioendeelnemers, de ex-deelnemers (slapers) van pensioenregelingen en aan de gepensioneerden. Op grond van de Pensioenwet dient er bepaalde informatie geopenbaard te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rsj88,
Waarom de Wet Openbaarheid van Bestuur niet van toepassing is op pensioenfondsen. Het kernwoord is: Overheidsinstanties. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wet-openbaarheid-van-bestuur-wob.html

Antwoorden (1)

Nee. Want een pensioenfonds is geen bestuursorgaan.

"Artikel 1a

1.Deze wet is van toepassing op de volgende bestuursorganen:

a. Onze Ministers;

b. de bestuursorganen van provincies, gemeenten, waterschappen en publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie;

c. bestuursorganen die onder de verantwoordelijkheid van de onder a en b genoemde organen werkzaam zijn;

d. andere bestuursorganen, voor zover niet bij algemene maatregel van bestuur uitgezonderd."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus art.1a
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005252/geldigheidsdatum_25-06-2014